Sivistyksen After Workilla keskusteltiin koulutuspolitiikasta tulevaisuuden päättäjien kanssa

08.03.2023

Sivistystyönantajat ry:n vaalikiertue pysähtyi Turun yliopistolle tiistai-iltana 7.3., kun Sivista ja Turun yliopisto järjestivät yhdessä Sivistyksen After Work -keskustelutilaisuuden varsinaissuomalaisille koulutus- ja sivistysteemoista kiinnostuneille ja niissä profiloituneille eduskuntavaaliehdokkaille.

Keskustelutilaisuudessa syvennyttiin hetkeksi sivistysalan kysymyksiin eri koulutussektoreiden näkökulmasta ja vaihdettiin mielipiteitä sivistyksen, koulutusjärjestelmän ja Suomen suunnasta tulevalla vaalikaudella.

Tilaisuuden isäntinä toimivat Turun yliopiston rehtori Jukka Kola ja Åbo Akademin rehtori Mikael Lindfelt. Muita koulutussektoreita edustivat rehtori Tommi Forss Turun Aikuiskoulutuskeskuksesta, rehtori Juha Järvinen Turun konservatoriosta ja palvelujohtaja Sami Savolainen Turun ammattikorkeakoulusta. Sivistystyönantajat ry:n puolesta paikalla olivat päällikkö Heikki Holopainen ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Jussi-Pekka Rode.

Koulutusorganisaatioiden johdon edustajien puheenvuorojen jälkeen yhteisessä keskustelussa pohdittiin sitä, mitä tekijöitä muuttamalla koko koulutusjatkumon toimintaa saataisiin parannettua. Osallistujia puhututti esimerkiksi osaajapula, kansainvälisten osaajien mahdollisuudet oppia kieltä ja kiinnittyä suomalaiseen työelämään, jatkuvan oppimisen tarpeet sekä koulutukseen pääsy, opiskelijoiden toimeentulo ja nuorten jaksaminen ja mielenterveysongelmat.

Turun yliopiston ja Varsinais-Suomen lisäksi Sivistan vaalikiertue on vieraillut tällä viikolla Uudellamaalla Aalto-yliopistolla ja Helsingin yliopistolla sekä viime viikolla Itä-Suomen yliopistolla Joensuussa.

Luotu 08.03.2023 | Muokattu 08.03.2023