Sote-uudistus saattaa kasvattaa etäisyyksiä mutta voi silti parantaa laatua

27.03.2014

Sote-uudistuksessa keskitetään terveydenhuollon ja siten myös erikoissairaanhoidon sekä sosiaaltoimen palvelujen tuotantoa. Tavallisten ihmisten kannalta uudistuksen vaikutukset jäävät ainakin aluksi suhteellisen vähäisiksi, arvioi dosentti Sakari Suominen.

​Hallitus ja oppositio pääsivät 23.3.2014 sopuun sote-uudistuksesta. Uudessa mallissa Suomi jaetaan viiteen alueeseen, joiden keskuksina ovat Turun, Helsingin, Tampereen, Kuopion ja Oulun yliopistolliset keskussairaalat.

Mitä sote-uudistus tarkoittaa tavallisten ihmisten näkökulmasta, dosentti Sakari Suominen Turun yliopiston kansanterveystieteen oppiaineesta?

– Tarkkoja sote-uudistuksen yksityiskohtia ei ole vielä tiedossa. Ihmisten arjen kannalta muutosten vaikutukset jäävät varmasti ainakin aluksi suhteellisen vähäisiksi. Syrjäseuduilla asuville uudistus saattaa aiheuttaa sen, että etäisyydet erikoissairaanhoidon palvelujen pariin saattavat pidentyä. Yleensä ihmiset tarvitsevat erikoissairaanhoitoa kuitenkin vain harvoin. Jos nyt käy niin, että jotain tiettyä erikoissairaanhoidon palvelua tarvitseekin säännöllisemmin, silloin pidemmät etäisyydet syrjäseuduilta saattavat muodostua hieman rasitteeksi.

Suomisen mukaan syrjäisemmillä seuduilla välimatkat myös perusterveydenhuollon palveluihin saman sote-alueen sisällä voivat pidentyä. Lisäksi koko sote-uudistus vaikuttaa myös sosiaalitoimen palveluihin, ja myös niiden saatavuus voi vaikeutua välimatkojen pidentymisen myötä.

Lähiomaisten vierailut ovat myös monelle potilaalle henkisen tuen kannalta tärkeitä.

– Mikäli etäisyys kotipaikkakunnan ja erikoissairaanhoidon tai minkä tahansa laitoshoidon paikan välillä on pitkä, läheisten tuki saattaa jäädä vähäisemmäksi, Suominen pohtii.

sakari-suominen.jpg

Sote-uudistus ja ERVA-alueet

Tietyt sairaanhoitopiirit muodostavat nykyään yhdessä toisten sairaanhoitopiirien kanssa niin sanottuja erityisvastuu- eli ERVA-alueita. Esimerkiksi nykyiset Satakunnan ja Vaasan sairaanhoitopiirit muodostavat yhdessä Varsinais- Suomen sairaanhoitopiirin kanssa ERVA-alueen, mikä tarkoittaa, että ne sovittavat yhteen erikoissairaanhoidon palvelujen tuotantoa.

– Erikoissairaanhoidon keskittäminen ei siis ole mikään uusi ajatus. Tälläkin hetkellä esimerkiksi jotkut harvat, hyvin vaativat erikoissairaanhoidon palvelut koko Suomen alueelta on keskitetty Helsinkiin. On selvää, että kun erikoissairaanhoitopalvelujen tuotanto voidaan keskittää, se saattaa tuottaa helpotusta kansantaloudelle.

Taloudellisten vaikutusten lisäksi keskittäminen saattaa joissain tilanteissa parantaa myös hoidon laatua, koska vastaavasti osaaminenkin keskittyy.

– En väitä, että nykyisessä mallissa olisi mitään laadullisia ongelmia, meillähän on varsin hyvä sairaanhoidon taso ympäri maata. Mikäli kuitenkin sote-alueen tietyn alan parhaat asiantuntijat alkavat entistä enemmän toimia samassa paikassa, on mahdollista, että se johtaa potilaiden kannalta entistä laadukkaampaan hoitoon, Suominen kertoo.

Teksti: Hannu Aaltonen
Kuvat: Hannu Aaltonen ja EpSos.de