Suomalaiselta Tiedeakatemialta lähes puoli miljoonaa euroa apurahoja erityisesti nuorille tutkijoille

12.10.2021

Suomalainen Tiedeakatemia jakoi lähes puoli miljoonaa euroa apurahoja humanististen ja yhteiskuntatieteellisten alojen tutkijoille Eino Jutikkalan rahastosta ja Emil Öhmannin Säätiöstä.

Eino Jutikkalan rahastosta lähes 430.000 euroa humanistiseen ja yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen

Suomalaisen Tiedeakatemian Eino Jutikkalan rahaston humanistiseen ja yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen tarkoitettuja apurahoja jaettiin lähes 430.000 euroa yhteensä 16 tutkijalle. Kaikki apurahat myönnettiin alkuvaiheessa oleville tohtoriopiskelijoille. Apuraha mahdollistaa kokopäiväisen työskentelyn.

Apurahoja myönnettiin Helsingin, Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistoon sekä Åbo Akademihin. Rahaston apurahoja pystyttiin myöntämään vain 5 % hakijoista.

Eino Jutikkalan rahaston juuret ovat joulukuussa 2006. Akateemikko, Suomalaisen Tiedeakatemian pitkäaikainen jäsen ja kunniajäsen Eino Jutikkala oli määrännyt Suomalaisen Tiedeakatemian testamentissaan pääperijäkseen. Varoista perustettiin akateemikon testamentin mukaisesti Eino Jutikkalan nimeä kantava erillinen rahasto, jonka tuotosta myönnetään vuosittain avustusta humanistiselle ja yhteiskuntatieteelliselle tutkimukselle.

Emil Öhmannin Säätiöstä lähes 50.000 euroa saksan kielen tutkimukseen

Suomalaisen Tiedeakatemian yhteydessä toimiva Emil Öhmannin Säätiö jakoi apurahoja saksan kielen, kääntämisen ja saksankielisen kirjallisuuden tutkimukseen lähes 50.000 euroa. Stipendit myönnettiin viidelle tutkijalle tutkimusapurahoiksi, matka-apurahoiksi ja konferenssien järjestämiseen.

Emil Öhmannin Säätiön apurahat jakautuivat Helsingin, Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistoon.

Emil Öhmannin Säätiöstä myönnettiin myös Instituutti-apuraha lyhytaikaiseen tutkimustyöskentelyyn Suomen Saksan-instituuttiin Berliinissä. Apurahalla katetaan matkat, majoitus ja työpiste instituutin tiloissa.

Emil Öhmannin Säätiö on perustettu 1993 professori Emil Öhmannin Tiedeakatemialle vuonna 1974 tekemän testamentin perusteella. Professori Öhmann oli Helsingin yliopiston germaanisen filologian professori sekä Suomalaisen Tiedeakatemian jäsen, kunniajäsen ja pitkäaikaisen yleissihteeri. Säätiö myöntää apurahoja saksan kielen ja saksankielisen alueen kulttuurin tutkimukseen.

Eino Jutikkalan rahaston apurahansaajat Turun yliopistossa

FM Annikka Immonen, Turun yliopisto, 26.500
Katoava aika - Muistipolun toimijoiden kokemuskerronnassa rakentuva muistisairaan ajallisuus ja toimijuus. (historia)

VTM Tero Mäkelä, Turun yliopisto, 27.000