Suomen vahva biopankkilaki antaa tutkimukselle hyvät edellytykset

03.03.2014

Auria Biopankki on Suomen ensimmäinen biopankki. Se aloittaa toimintansa noin miljoonan näytteen voimin.

​Auria Biopankista järjestettiin seminaari Turun Logomossa 25.2.2014. Paneelissa asiantuntijoina vasemmalta professori Veikko Launis, professori Olli Carpén, DelSiTechin toimitusjohtaja Lasse Leino sekä Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell.​

​Uusi biopankkilainsäädäntö tuli voimaan syyskuussa 2013, ja laki on kerännyt laajalti kiitoksia eri tahoilta. Maailman ensimmäisen biopankkiprofessori Olli Carpénin mukaan biopankki ei sinänsä ole uutuus. Suomi ei voi myöskään kilpailla näytteiden määrällä.

– Sen sijaan meillä on mielestäni maailman paras biopankkilaki, joka asettaa meidät biopankkien osalta maailman kärkijoukkoon, Carpén kehuu.

Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randellin mukaan biopankkilain tarkoituksena on muun muassa parantaa kansainvälistä kilpailukykyä.

– Nyt näyttäisi siltä, että meillä on todella kilpailukykyinen lainsäädäntö. Auria Biopankki on tärkeä palanen Turussa tehtävälle lääkekehitykselle, Randell sanoo.

Carpénin mukaan biopankkilaissa luovuttajan asema ja anonymiteetti on vahva. Luovuttajat voivat milloin tahansa kieltää näytteidensä käytön tutkimuksessa sekä myös rajata käyttöä vain johonkin tiettyyn tutkimukseen. Tutkimuksen kannalta biopankkilain myötä on mahdollista se, että yhdellä suostumuksella pankissa olevia näytteitä pystytään hyödyntämään monissa eri tutkimuksissa, mikä edesauttaa merkittävästi näytteiden tieteellistä käyttöä.

– Missään muualla maailmassa ei ole näin tasapainoista biopankkilakia. Kun tähän vielä lisää kattavan julkisen terveydenhoidon, homogeenisen väestöpohjan, laadukkaat rekisterit ja kansalaisten tutkimusmyönteisyyden, tuloksena on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna erittäin hyvät lähtökohdat biopankkitoiminnalle, Carpén kertoo.

Arkistoissa jo merkittävä määrä näytteitä

Perimään liittyvä tieto on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosikymmeninä. Ihmisen genomi selvitettiin kokonaisuudessaan vuosituhannen vaihteessa. Nyt oman genomin selvittäminen onnistuu vaikkapa jo kotona omaan tietokoneeseen liitettävällä laitteella.

– Kun pidämme mielessä miten valtavasti perimään liittyvä tieto ja teknologia on lisääntynyt 70-luvusta, kukaan ei osaa edes kuvitella mitä kaikkea näytteistä saadaankaan tietää vaikkapa 50 vuoden päästä. Varmuudella voidaan sanoa, että henkilön perimästä pystytään tietämään mahdollisia sairauksia sekä niihin sopivia hoitokonsepteja ja lääkkeellisiä hoitotapoja, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen pohtii.

Auria Biopankin väestöpohja on lähes miljoona ihmistä. Näytekokoelma koostuu aluksi niistä näytteistä, joita on arkistoitu sairaaloihin. Neljännes nykyisistä näytteistä liittyy erilaisiin kasvaimiin, neljännes tulehduksiin tai arpeuttaviin tauteihin ja loput ovat muita erilaisia näytteitä. Mukana on muun muassa yli 6000 rintasyöpänäytettä ja yli 3000 suolistosyöpänäytettä.

– Nämä ovat jo niin merkittäviä näytemääriä, että näistä voidaan tehdä hyvin laadukasta tutkimusta. Näistä voidaan vaikkapa tutkia taudin erityispiirteitä: miksi esimerkiksi jotkut potilaat selviävät syövästä ja miksi joillekin ei ilmaannu hoidoista sivuvaikutuksia. Tällaisiin kysymyksiin biopankin avulla on mahdollista saada tulevaisuudessa vastauksia, Carpén kertoo.

Biopankin näytteitä saa käyttää vain tutkimukseen ja hoidolliseen tarkoitukseen

Biopankkitoiminnan eettiset lähtökohdat on kirjattu Suomen lainsäädäntöön. Laissa on yhdistetty muun muassa hyvän tekemisen periaate sekä oikeudenmukaisuuden periaate.

– Lainsäädännössä keskeistä on potilaan itsemääräämisoikeus: potilaalla on aina oikeus kieltäytyä näytteiden tallentamisesta biopankkiin. Lisäksi ihmiset voivat koska tahansa peruuttaa jo annetun luvan omien näytteidensä käyttöön. Tutkittava saa halutessaan myös tietää näytteensä tutkimuskäytöstä, kertoo lääketieteellisen etiikan professori Veikko Launis.

Biopankin näytteitä saa lain mukaan käyttää vain tutkimukseen ja hoidolliseen tarkoitukseen. Lainsäädännössä on rajattu, että esimerkiksi viranomaiset tai vakuutusyhtiöt eivät pääse tietoihin käsiksi.

Uudesta biopankkilaista ja Auria Biopankista järjestettiin seminaari Turun Logomossa 25.2.2014. Auria Biopankin ovat perustaneet Turun yliopisto sekä Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Vaasan sairaanhoitopiirit. Turun kaupunki on tukenut Auria Biopankkia muun muassa lahjoittamalla kaksivuotisen biopankkiprofessuurin.

www.auriabiopankki.fi

Hannu Aaltonen