Suurlähettiläs emeritus Veijo Sampovaaralta Krimin sotaa käsittelevä kirjalahjoitus Turun yliopiston kirjastolle

21.08.2018

Veijo Sampovaara lahjoittaa Krimin sotaa (1853–1856) käsittelevää aikalaiskirjallisuutta Teutorin kirjaston historiatieteelliseen kokoelmaan. Sampovaaran lahjoitus on aikalaistaitelijoiden kuvittama katsaus sotatoimiin, jotka ulottuivat Mustaltamereltä Itämerelle asti.

​Kirjastonjohtaja Ulla Nygrén ja entinen suurlähettiläs Veijo Sampovaara allekirjoittivat lahjoitussopimuksen tiistaina 21.8.2018 Feeniks-kirjaston Koskenniemi-salissa.

​Veijo Sampovaara on tehnyt pitkän uran Ulkoministeriössä. Sampovaara on palvellut seitsemässä eri maassa toimien suurlähettiläänä Meksikossa, Kanadassa ja Chilessä. Hän on syntynyt Turussa vuonna 1938 ja valmistunut valtiotieteen kandidaatiksi Helsingin yliopistosta 1963.

Historia on Sampovaaran erityisharrastus. Hänen mielenkiinnon kohteitaan ovat Ranskan vallankumouksen jälkeinen Napoleonin sotien ja kansallisvaltioiden syntyyn johtanut aika sekä Krimin sotaan johtanut kehitys eurooppalaisessa suurvaltapolitiikassa.

Kiinnostus Krimin sotaan innosti Sampovaaran hankkimaan lontoolaisista antikvariaateista aihepiiriä koskevaa aikalaiskirjallisuutta, jota hän nyt lahjoitti Turun yliopiston kirjastolle. Lahjoitus sisältää seuraavat julkaisut:

• The Illustrated London News -lehdet vuosilta 1854–1856
  • Henry Tyrrellin teokset The History of the War with Russia: Illustrated (1855-1858) ja The History of the Russian Empire (1859)
  • Edward Henry Nolanin kahdeksanosaisen teoksen The Illustrated History of the Present War against Russia (1857)

Avoin lahjoitustilaisuus järjestettiin Feeniks-kirjaston Koskenniemi-kokoushuoneessa tiistaina 21.8. Palvelupäällikkö Ludvig Forsman kertoo yliopiston kirjaston ottaneen tiedon poikkeuksellisesta lahjoituksesta kiitollisina ja innostuneina vastaan.

– Suurinta osaa näistä kirjoista ei ole ennestään löytynyt yhdenkään suomalaisen yliopiston kokoelmista. Näiden harvinaisten aikalaiskuvausten avulla turkulaisten tutkijoiden ja opiskelijoiden mahdollisuudet perehtyä myös Suomea koskeneeseen Krimin sotaan paranevat selkeästi, Forsman sanoo.

Sampovaaran kirjalahjoituksessa korostuu erityisesti aikalaistaiteilijoiden kuvitus Krimin sodasta.

– Krimin sota käytiin aikana, jolloin valokuvaaminen oli alkanut yleistyä. Pääosa sodan kuvituksesta on kuitenkin piirroksia, joita taiteilijat tekivät sotakirjeenvaihtajien kuvausten perusteella. Koska sotalaivat suurine purjeineen olivat komea näky, näitä kuvia on runsaasti ja niiden tekemisessä mielikuvituksella ei ollut rajoja, Sampovaara sanoi lahjoitustilaisuudessa.

HK

Luotu 21.08.2018 | Muokattu 21.08.2018