Syvin kuva Linnunradan röntgenlähteistä

30.10.2012

Tutkijaryhmän tuottamassa kuvassa näkyy satoja röntgensäteitä lähettäviä taivaankappaleita Linnunradan keskustan läheisyydestä.

​Linnunradan keskusalueesta on onnistuttu tuottamaan toistaiseksi syvin kuva niin sanotulla kovalla röntgenalueella (17–60 keV). Kuvassa erottuu satoja röntgensäteitä lähettäviä taivaankappaleita: mustia aukkoja ja neutronitähtiä. Suuri osa näistä kohteista on Linnunradan keskustan läheisyydessä. Niiden jakauma vastaa hyvin Linnunradan rakennetta, joka on esitetty kuvassa vihreillä käyrillä.

Tutkijaryhmä koosti kuvan Euroopan avaruusjärjestö ESA:n INTEGRAL-satelliitin yhdeksän vuoden aikana tekemistä havainnoista. Linnunradan röntgenlähteiden kartoitus on yksi INTEGRAL-satelliitin parhaiten onnistuneista hankkeista ja toimii hyvänä lähtökohtana jatkotutkimuksille.

Kuvan on tuottanut tutkija Sergey Tsygankov yhteistyössä saksalaisten ja venäläisten kumppaneiden kanssa.

‒ Tämä on kuva galaksistamme tietyllä hetkellä, joka meidän tapauksessamme on viimeiset 9 vuotta. Tärkein tutkimustuloksemme ei kuitenkaan ole kuva, vaan katalogi galaksimme eri röntgenlähteistä. Katalogin avulla pystymme tarkistamaan teorioita Linnunradan eri röntgenkohteiden synnystä, Tsygankov kertoo.

Tsygankov työskentelee Suomen ESO-keskuksessa, Turun yliopiston erillislaitoksessa, joka toteuttaa kansainvälistä tutkimusyhteistyötä Euroopan eteläisen observatorion (ESO) kanssa. Tsygankov toimii myös professori Juri Poutasen vetämässä astrofysiikan tutkimusryhmässä Oulun yliopistossa.

>> Tutkijaryhmän tuottama kuva

Luotu 30.10.2012 | Muokattu 21.02.2013