Taidetta ja tiedettä yhdistävä Uni2 näkyy kampuksella

02.10.2023

Lukuisat taiteilijat ja yliopistolaiset ovat luoneet kaikille avoimen taiteen ja tieteen vuoropuhelun kampusalueelle. Uni2-kokonaisuus avattiin 27.9.2023 ja se pitää sisällään seitsemän taideteosta eri puolilla Yliopistonmäkeä.

Kantaaottavan Uni2-kokonaisuuden tarkoituksena on herättää ihmiset ajattelemaan tieteen saavutettavuutta sekä tuoda monitaiteinen kokonaisuus ihmisten koettavaksi yliopistolla. Teokset käsittelevät yliopistoa sekä fyysisenä että henkisenä tilana. Ne kutsuvat luovaan ajatteluun ja avaavat keskustelua ympäristöstä, johon teos on sijoitettu.

Teoksia on nähtävillä Yliopistonmäellä, Feeniks-kirjastolla, Naturan ja päärakennuksen auloissa, Aurumin 2. kerroksen aulassa sekä Arcanumin ja Publicumin välissä.

Arte ry ja tutkijatohtori Mona Mannevuo avasivat tapahtuman 27.9. Yliopistonmäeltä alkavalla kävelykierroksella. Kierros oli nimeltään "Tunnen kuinka vauhti kiihtyy - yliopiston muutos tutkijan silmin". Kävelyn aikana Mannevuo muisteli yliopistolla viimeisen 20 vuoden aikana tapahtuneita muutoksia ja osallisti myös yleisön mukaan muisteluun. Kierroksen aikana ammennettiin muistoja muun muassa Feeniks-kirjastolta, Naturasta ja entisen Juslenian sijainnista.

Kierroksen aikana Mannevuo herätti myös ajatuksia siitä, miten opiskelun ja tieteen teon tahti ja kuormitus ovat muuttuneet. Hän nostaa esiin ajatuksen siitä, että nykyisessä akateemisessa maailmassa tulisi pyrkiä kestävämpään tiedontuotantoon. Hän toteaa, että nykyään opiskelu on yksilöityneempää, mutta verkostoitumiselle ja kollektiivisuudelle jää vähemmän aikaa.

Tauno Nurmela -salissa yleisö pääsi seuraamaan tavanomaisesta poikkeavaa luentoa, kun Jani Petteri Virta esitteli jo ennen koronapandemiaa suunnittelemansa luentoperformanssin. Aiheena oli ” Lyyrisen ja ruumiillisen kaupunkitaiteen mahdollisuudet luentotilassa”. Esityksessään Virta otti kantaa muun muassa siihen, mikä on kaupunkitilaa ja kuinka ihmisten annetaan hyödyntää sitä. Lisäksi hän herätti ajatuksia kaupunkitaiteen ja katutaiteen eroista sekä siitä, kuka kaupunkitaidetta saa tehdä.

Päivän päätti Uni2 tervetuliaistapahtuma, jossa Arte ry:n toiminnanjohtaja Saskia Suominen kutsui kaikki tutustumaan teoksiin ja kiitti niiden tekijöitä. Yhteensä yhdeksän taiteilijaa vastaanotti kukat ja aplodit tervetuliaistapahtumassa. Hankkeessa on mukana myös suuri joukko muita taiteilijoita ja yliopistolaisia. Uni2-kokonaisuudesta vastaavat taiteilijayhdistys Arte, Ehkä-tuotanto ja osuuskunta Poesia.

Uni2-kokonaisuus jatkuu vielä lokakuun puolella esityksellä 3.10. ja 11.10. sekä työpajalla 11.10.

Teksti: Veera Niemi

Kuvat: Veera Niemi, Jouni Kuru/Brave Teddy