Tekniikan alan tutkija, ota käyttöön TEQMINE Patent Similarity -patenttihakupalvelu!

15.01.2019

Turun yliopisto tarjoaa henkilökunnan ja opiskelijoiden käyttöön ajalla 1.1 –31.12.2019 kotimaisen TEQMINE Patent Similarity -patenttihakupalvelun, johon kirjaudutaan helposti sähköpostitunnuksilla. Patent Similarity sisältää miljoonia patenttijulkaisuja ympäri maailmaa, ja se tekee oman alan tekniikan kaupallistamisen seurannasta helppoa.

​Tietokanta moneen tarkoitukseen

Palvelua voi käyttää muun muassa patenttihakuihin, oman tuotekehitysidean tai innovaatioaihion arvioimiseksi sekä kilpailijoiden ja hyödyntäjäyritysten kartoittamiseen. Palvelun yksinkertainen käyttöliittymä ja tekoälyyn perustuva haku mahdollistavat tehokkaan seulonnan luonnollisen tekstin kuten tutkimusartikkelin tai konferenssiesitelmän pohjalta. Voit testata helposti, löytyykö posterisi tai artikkelisi pohjalta sille tekniikaltaan läheisiä patenttihakemuksia. Patent Similarity on myös tehokas apuväline tekniikan tason kartoittamiseen tutkimusrahoitushakemusta varten.

Käyttö on yksinkertaista: kopioi vain keksintöilmoitus, artikkeli, patentti, abstrakti tai esitelmäteksti hakukoneeseen, ja tekoäly löytää parissa sekunnissa sisällöltään sitä eniten muistuttavat patentit.

Tekoäly tekee työn puolestasi

Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisella yliopiston käyttäjätunnuksella. Luo helposti oma Patent Similarity -käyttäjätilisi seuraavasti:

1) Mene internetissä osoitteeseen https://sim.teqmine.com.
2) Valitse organisaatiokäyttäjä (”Login as an Organization User”)
3) Syötä kenttään lyhyt utu-käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoite
4) Klikkaa ”Login”.

Käyttö on tietoturvallista ja maksutonta. Palvelu on käytössä 31.12.2019 asti. Vuoden aikana järjestetään käyttäjäkoulutuksia palvelusta, ja niistä tiedotetaan Konsta-kalenterissa heti ajankohtien varmistuessa.

Patent Similarityn esittely verkossa: https://youtu.be/A9CjDOtVTvA.

Kysy lisää: Informaatikko Anna Salmi, Turun yliopiston kirjasto, anna.m.salmi@utu.fi, +358 50 353 4930.

Luotu 15.01.2019 | Muokattu 18.01.2019