Tervetuloa yleisöluennolle 6.5. – pimeän aineen ja maailmankaikkeuden suuren mittakaavan rakenteiden tutkimus ja sen vaiheet

26.04.2024

Toukokuun 6. kello 18.30 - 19.30, järjestetään Turun yliopiston Quantum-luentosalissa yleisöluento liittyen pimeän aineen ja maailmankaikkeuden suuren mittakaavan rakenteiden tutkimukseen ja sen vaiheisiin.

Tilaisuuden alussa, esitellään pimeän aineen ja kosmisen verkon tutkimuksen uranuurtajan virolaisen akateemikko Jaan Einaston aiheeseen liittyvä uusi kirja, joka kertoo hänen tutkimuksestaan aiheen parissa.

Turun yliopiston kunniatohtori Jaan Einastolle on myönnetty useita kansainvälisiä palkintoja, kuten arvostettu Gruber -palkinto. Jaan Einasto täytti viime helmikuussa 95 vuotta ja hän osallistuu myös tilaisuuteen.

Esitelmän pitävät professorit Rien van de Weygaert and Bernard Jones Groningenin yliopistosta.

Tilaisuus järjestetään kosmologian ja extragalaktisen tähtitieteen tutkijoiden kokouksen Tuorla-Tartu 2024 meeting yhteydessä.

Tätä alan tutkijoiden tapaamista on järjestetty vuosittain yhteistyössä Tuorlan ja Tarton observatorioiden kanssa jo yli 20 vuoden ajan.

Linkki tutkimukseen

Luotu 26.04.2024 | Muokattu 26.04.2024