Tieteen päivät oli yleisömenestys

19.10.2013

Noin 12 000 ihmistä tarttui turkulaisyliopistojen heittämään ”Anna tieteen yllättää!” -haasteeseen.

​Turun yliopisto ja Åbo Akademi järjestivät 18.–19. lokakuuta Turun ensimmäiset Tieteen päivät. Kahden päivän aikana tutkimus ja tutkijat esittäytyivät näkyvästi kaupunkikuvassa kaikkiaan 50 tapahtuman voimin. Noin 12 000 ihmistä osallistanut Turun Tieteen päivät oli selkeä osoitus siitä, että tiedettä popularisoiville tapahtumille on iso tilaus.

Tieteen päiviä on järjestetty Helsingissä vuosikymmenten ajan. Alueellisia tapahtumia on järjestetty muutamia, nyt ensimmäisen kerran Turussa.

– Onnistuimme tuomaan tapahtumakonseptiin uusia ulottuvuuksia. Veimme Tieteen päivät sinne, missä kaupunkilaiset ovat: kauppakeskukseen ja kaupunginkirjastoon, josta on muutenkin muodostunut turkulaisten olohuone, Turun yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö sanoo.

Perjantaina kauppakeskus Hansassa tutkijapuheenvuoroja seurasi arviolta pari tuhatta aktiivista kuulijaa, ja tutkimusta esitelleissä toiminnallisissa pisteissä vieraili arviolta 3 000 kävijää. Kaikkiaan Tieteiden toriksi muuntautuneella Hansatorilla vieraili yli 10 000 kävijää. Lauantain suurimman yleisön veti kaupunginkirjasto, jossa oli syyslomaohjelmaa koko perheelle. Kirjastossa tapahtumaan osallistui satoja kävijöitä.

Lauantaina sadat ihmiset poikkesivat myös ovensa avoimina pitäneisiin yliopistojen esittelykohteisiin. Niistä kävijämäärältään suurimmaksi nousi pian remonttiin menevä Akatemiatalo. Akatemiataloon ja muihin avoimien ovien kohteisiin Ett Hem -museoon, Kasvitieteellinen puutarhaan, Sibeliusmuseoon, Tuorlan observatorioon, Vanhalinnaan ja Siirtolaisuusinstituuttiin tutustui yhteensä satoja kävijöitä.

– Turun yliopisto ja Åbo Akademi ovat olennainen osa Turkua, ja tiedetapahtumissa niiden kampusta voi entisestään laajentaa. Keskustelut yleisön kanssa antavat paljon uutta ajateltavaa myös tutkijoille, Pyykkö muistuttaa

Hyvänä esimerkkinä uudenlaisista tieteen popularisoinnin tavoista toimii Science Slam -tapahtuma, joka Turussa järjestettiin nyt historian toisen kerran. Science Slamissa tutkijalla on kymmenen minuuttia aikaa esitellä tutkimusaiheensa mahdollisimman vetävästi – voittajan päättää yleisö. Tapahtuma veti perjantai-iltana ravintola Kårenin salin täyteen osallistujia.

Tieteen päivien yleisömenestys kannustaa suunnittelemaan tapahtumia myös jatkossa.

– Toivon, että Tieteen päivien banderollit ja ilmapallot värittävät kaupunkikuvaa myös tulevina vuosina, Pyykkö sanoo.

Esko Valtaojan ja Olav Eklundin keskustelunaiheena oli BIG BANG, maailmankaikkeuden katastrofit.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuvat: Hanna Oksanen, Antti Tarponen, Taru Suhonen