Turkulaisopiskelijat saavat kolmannen opetusterveyskeskuksen

09.01.2014

Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijat saavat kolmannen varta vasten perusterveydenhuollon opetukseen tarkoitetun harjoittelupaikan, kun Vaasaan rakennetaan uusi opetusterveysasema. Uusi harjoittelupaikka avaa suomen kielellä opiskeleville ainutlaatuisen mahdollisuuden myös ruotsinkieliseen harjoitteluun.

​Uuden opetusterveyskeskuksen saaminen mahdollisti sen, että Turun yliopisto saattoi jo kesällä 2013 ottaa oppiin aiempaa enemmän lääkäriksi opiskelevia.

​Dekaani Tapani Rönnemaan aloitteesta liikkeelle lähtenyt tiedekunnan ja Vaasan kaupungin välinen yhteistyö käynnistyi toden teolla lähes kaksi vuotta sitten. Jo parisen vuotta aikaisemmin oli käynnistetty Vaasan sairaanhoitopiirin kanssa hanke hajautetun opetuksen toteuttamiseksi Vaasan keskussairaalassa.

– Yhteistyöhön innosti Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin käynnistämä niin sanottu Länsirannikko-strategia, joka johti siihen, että Vaasan sairaanhoitopiiri liittyi vuoden 2013 alusta Tyks-erityisvastuualueeseen. Toinen syy oli tarve hajauttaa kliinisen vaiheen koulutusta Tyksin ulkopuolisiin keskussairaaloihin, sillä niiden potilasaineisto on opetukseen sopivaa eivätkä Tyksissä potilasmäärät tahdo riittää tehokkaaseen opetukseen, Rönnemaa sanoo.

Kolmas syy oli tarve lisätä opiskelijamäärää. Suunnitelmat mahdollistivat sen, että Turku saattoi vastaanottaa jo kesällä 2013 aiempaa enemmän lääketieteen opiskelijoita.

Ennen kuin käytännön toimiin päästään, Vaasassa halutaan vielä muokata perusterveydenhuoltoa laajemmin uuteen uskoon. Keskussairaalan lähelle nousee uusi, 25 000 asukkaan terveysasema ja sen rakentamisessa otetaan huomioon harjoittelun mukanaan tuomat erityisvaatimukset.

– Tavoitteenamme on, että uusi terveyskeskus saadaan käyttöön syksyllä 2015. Näin keväällä 2016 harjoittelujaksolle lähtevistä kuudennen lukukauden opiskelijoista kolmannes voitaisiin ottaa Vaasaan, kolmannes Turun Runosmäkeen ja kolmannes Poriin, Vaasan moniammatillisen perusopetuksen suunnitelmaa laatineen työryhmän vetäjä Raimo Isoaho sanoo.

Myös ruotsinkielistä koulutusta

Isoahon mukaan hajauttamisella varmistetaan myös se, että jokainen opiskelija saa harjoittelussa tarvitsemansa tuen ja mahdollisuudet.

–  Näin pystymme varmistamaan sen, että jokaisessa harjoittelupaikassa ryhmäkoot voidaan pitää pienempinä ja sitä kautta kukin saa enemmän lähiopetusta. Jokainen lääkäriksi opiskeleva pääsee pitämään vastaanottoa ja tapaa aitoja potilaita, Isoaho sanoo.

Isoaho oli rakentamassa jo Porin opetusterveyskeskusmallia. Yhteistä kaksikolle on, että perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon harjoittelu tapahtuu rinnakkain.

–  Ajatuksena on, että opiskelijat voisivat vuorotella sekä terveysaseman että erikoissairaanhoidon harjoittelussa, Isoaho sanoo.

Pohjanmaan etuna on vahva kaksikielisyys. Suomessa ainoastaan Helsingin yliopistolla on oikeus antaa lääketieteen opetusta erityisellä ruotsinkielisellä linjalla. Sinne otetaan vuodessa noin 30 opiskelijaa. Heistä yli 90 prosenttia jää valmistuttuaan pääkaupunkiseudulle ja vain muuta asettuu länsirannikon ruotsinkieliselle alueelle.

– Vaasassa tapahtuvan koulutuksen avulla suomenkielisetkin lääkärit saavat noin puolet opetuksesta ruotsiksi käytännön potilaskontakteissa ja oletamme, että tällä on lääkäripulaa potevalle alueelle pitkällä tähtäimellä positiivinen vaikutus, Rönnemaa (kuvassa) sanoo.

Vaasa houkuttelee lääkäreitä

Vaasan kaupunginvaltuusto on jo tehnyt periaatepäätöksen uuden opetusterveyskeskuksen rakentamisesta.

– Periaatepäätöksen mukaan rakennamme uuden terveysaseman 2014-2016 ja se tulee toimimaan opetusterveyskeskuksena. Tarkempi suunnittelu ja sen myötä töiden aloitusaika päätetään tulevan kevään aikana, perusturvajohtajan Jukka Kentala sanoo.

Uuteen terveysasemaan siirtyvät nykyisen Vaasan Kirkkopuistikon ja Hietalahden terveysasemien toiminnot. Näin luodaan terveysasema, jossa 25 000 asukkaan väestöpohja on riittävän laaja taatakseen monipuolisen potilasjoukon lääketieteen opiskelijoiden hoidettavaksi. Harjoittelupaikkoja on tarjolla myös hammaslääkäriopiskelijoille.

Vaasan toiveena on harjoittelumahdollisuus tarjoamalla houkutella tulevia lääkäreitä valmistututtaan töihin seudulle.

– Jos Turusta Vaasaan saapuu 50 harjoittelijaa vuodesta toiseen, pian iso joukko tietää, millainen paikka Vaasa on. Porissa ainakin kiinnostus lääkärinvirkoihin on lisääntynyt opetusterveyskeskuksen myötä, Isoaho sanoo.

Moniammatillisen opetuksen tavoitteena tiimityön oppiminen

Vaasan opetusterveyskeskuksessa ei keskitytä yksin lääkäreiden harjoittelun kehittämiseen vaan kaiken toiminnan lähtökohtana on moniammatillisuus. Jo Porissa tiivistettiin yhteyttä ammattikorkeakoulussa opiskeleviin hoitajiin, Vaasassa mukaan tulevat myös ammattiopiston lähihoitajaopiskelijat.

- Näin nuoret ihmiset oppivat varhaisessa vaiheessa arvostamaan toisten ammattiryhmien työtä. Esimerkiksi Ruotsissa on korostettu hyvin paljon moniammatillisuuden etuja. Työprosessit saadaan sujuvammiksi ja potilas kokee, että koko tiimi pitää minusta huolta, Isoaho sanoo.

– Moniammatillinen opetus on hyödyksi myös valmistumisen jälkeen kun ajatellaan lääkärien ja hoitajien tehtävien kehittymistä ja työnjakoa ja uusia hoitokäytäntöjä kehitettäessä, Rönnemaa sanoo.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Erja Hyytiäinen, Hanna Oksanen