Turkuun ainutlaatuinen aivovammahoidon malli

17.12.2012

Kansainvälisesti ainutlaatuinen aivovammojen hoitoon ja tutkimukseen erikoistunut toiminta käynnistyy Turussa vuoden alussa. Muista sairaaloista poiketen aivovammahoito yhdistää auttajat moniammatillisesti. Malli luo samalla ainutlaatuisen tietopankin tutkimukselle.

Vielä pari vuotta sitten puhuttiin aivovammakeskuksesta, nyt vain uudesta toimintatavasta, sillä keskuksella ei ole omaa, rajattua toimintatilaa, jonne potilaat saapuvat. Aivovammaojen hoidossa käytetään T-sairaalan uuden hoitoideologian mukaan muun muassa kaikkien hoitoalojen yhteisiä leikkaussaleja.

- Toimintaa on jo osittain käynnistelty, mutta varsinaisesti päätavoitteemme käynnistyy vuoden vaihteessa tapahtuvan organisaatiomuutoksen myötä.  Sen jälkeen meillä on kansainvälisestikin ainutlaatuinen toimintamalli, projektin johtaja Olli Tenovuo sanoo.

Ainutlaatuisuuden luo moniammatillisuus ja monitieteisyys. Aivovammojen hoidossa on koottu yhteen neurokirurgia, neurologia, neuroanestesiologia, neuropsykologia, neuroradiologia ja muut aivovammojen hoitoa tukevat palvelut.

- Aivovammapotilaat ovat olleet potilasryhmä, jonka hoidosta lääketieteen kentässä ei kenelläkään ole ollut kokonaisvastuusta, Tenovuo sanoo.

Aiemman hoitotavan vuoksi osa vammoista on jäänyt kokonaan diagnosoimatta, osalla on jatkohoito jäänyt kesken.

- Nyt me pääsemme kiinni heti alkuvaiheessa ja vastaamme koko hoidosta, Tenovuo sanoo.

Ainutlaatuista tietoa tutkijoille

Turun yliopiston dosentti Tenovuo  ennakoi uuden toimintamallin vahvistavan myös tutkimusta. Toiminnan käynnistämisen aikana kolme lääkäriä on jo väitellyt aivovammoista, 11 tekee parhaillaan alaan liittyvää väitöstutkimusta.

- Uusi toimintamalli antaa meille huomattavia lisämahdollisuuksia tutkimukseen. Me olemme kehittäneet tiedonhallintaohjelman ja siihen yhdistettävän hoidon ohjauksen, jossa kerätään tietoa myös tutkimustarkoituksiin, Tenovuo sanoo.

Turkulaisen mallin ainutlaatuinen tietotaito on havaittu myös muualla maailmassa.

Turkulaiset ovat kahdessa, jo rahoituksen saaneessa suuressa kansainvälisessä tutkimuksessa, ja kahdessa, juuri  ensimmäiseltä kierrokselta EU-rahoitushaussa jatkoon päässeessä suuressa tutkimuksessa.

- Osaamisemme on syy, miksi meitä kysytään tutkimushankkeisiin mukaan, Tenovuo sanoo.

Osakeyhtiön toivotaan tuovan lisärahaa

Toimintamalli on rakennettu T-sairaalan hoitoideologian varaan. Vuonna 2006 aivovammakeskuksen nimellä luonnosteltu ja kolme vuotta myöhemmin perustettavaksi päätetyn toimintamallin käynnistyminen onkin venynyt T-sairaalan rakennustöiden myötä.
- Meillä on resursseina noin viisi lääkäriä ja saman verran muita ammattihenkilöitä. Sen lisäksi käytämme T-sairaalan uuden hoitomallin mukaisesti yhteisiä resursseja kuten päivystyspoliklinikkaa ja tehohoitoa, Tenovuo sanoo.

Taloudenpidon kanssa kamppaileva sairaanhoitopiiri ei lupaa tässä vaiheessa lisäresursseja aivovammojen hoitoon, joten rahoitusta haetaan ulkopuolelta.

Tyks, Turun yliopisto, Turku Science Park sekä muutama pienempi toimija ovat tätä varten perustaneet FinBIRD  eli  Finnish Brain Injury Research and Development –yhtiön.

- Yhtiö perustettiin kaupallisesti hyödynnettäviä toimintoja varten.  Yhtiön kautta voimme esimerkiksi kehittää diagnostiikkaa sekä lääkkeitä ja myydä asiantuntijapalveluja, Tenovuo kertoo.

Yhtiön ajatuksena ei ole tuottaa omistajilleen voittoa vaan kaikki tulot käytetään edelleen hoidon, tutkimuksen ja koulutuksen kehittämiseen.

Tyks hoitaa vuosittain 3000 aivovammapotilasta

Suuri osa aivovammoista tapahtuu alkoholin vaikutuksen alaisena. Humalajuomisen välttämisen lisäksi Tenovuo neuvoo käyttämään turvavyötä, pyöräilykypärää ja liukuesteitä kengissä.

- Yksi tavoitteemme onkin panostaa ennaltaehkäisyyn. Osa tapaturmista olisi vältettävissä, mutta yllätyksiä tapahtuu aina, Tenovuo sanoo.

Koska aivovammapotilaita on tähän saakka hoidettu Tyksissä muiden sairaaloiden lailla eri osastoilla,  Tenovuo joutuu esittämään vain arvion potilasmäärästä. Varovaisen arvion mukaan se nousee reiluun 2500:een, joista osastotasoista hoitoa tarvitsee vajaat 700.

Koko maassa aivovamman saa vuosittain 35 000 suomalaista, joista reilut 1 100 kuolee ja 10 000 invalidisoituu.

- Aivovammaan ei vielä ole lääkettä, mutta apua voidaan kuitenkin antaa, Tenovuo sanoo.

Aivovammat aiheuttavat kaikista sairaus- ja vammaryhmistä eniten menetettyjä terveitä elinvuosia. Aivovammojen aiheuttamiksi kustannuksiksi lasketaankin Suomessa vuositasolla vähintään kaksi miljardia euroa.

Erja Hyytiäinen

Luotu 17.12.2012 | Muokattu 31.12.2012