Turun yliopisto juhlii tohtoreitaan kolmipäiväisellä promootiolla

24.05.2013

Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien yhteinen tohtoripromootio järjestetään 30.5.–1.6.2013. Juhlassa vihitään 13 kunniatohtoria ja 112 tohtoria.

​Promootioperinne juontaa juurensa keskiaikaisen yliopiston itsehallintoa korostavista seremonioista. Promootiojuhlallisuuksissa akateeminen perinne edustaa jatkuvuutta – tämän päivän tieteen ja korkeamman sivistyksen sidosta vanhaan eurooppalaiseen sivistykseen.

Ensimmäinen Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien tohtoripromootio pidettiin vuonna 1927.

Tohtoripromootio alkaa miekanhiojaisilla

Tohtoripromootio alkaa torstaina 30.5. miekanhiojaisilla. Tieteen miekat hiotaan kuohuviinillä kostutetuilla tahkoilla yliopiston päärakennuksen aulassa klo 19 alkaen.

Varsinainen promootioakti järjestetään Turun konserttitalolla perjantaina 31.5 klo 12. Tuoreet tohtorit siirtyvät akateemisessa kulkueessa n. klo 15.00 Konserttitalosta Tuomiokirkkoon jumalanpalvelukseen. Tämän jälkeen on vuorossa promootiopäivälliset Turun linnassa sekä tanssiaiset VPK:n talolla.

Kolmipäiväiset juhlat päättää lauantain purjehdus Naantaliin, jossa nautitaan päättäjäislounas. Promootion juhlamenojen ohjaajana toimii professori Pekka Vallittu.

Kunniatohtorit pitävät juhlaluentoja

Kunniatohtorit ovat eri tieteenalojen akateemisesti ansioituneita yhteistyökumppaneita sekä Turun yliopiston toimintaa edistäneitä yhteiskunnallisia vaikuttajia. Kunniatohtoreiksi vihitään muiden muassa ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja, Euroopan unionin tuomioistuimen tuomari Allan Rosas sekä Venäjän tunnetuin suomalainen yritysjohtaja Seppo Remes.

Kunniatohtorit pitävät myös juhlaluentoja. Humanistisen tiedekunnan tilaisuudessa 29.5. luennoi professori Peter Kivisto. Akateemikko, professori Jaan Einasto jatkaa Turku - Tartto -vierailuluentosarjaa ja pitää luennon 29.5. Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan juhlaluennon pitää 30.5. professori Li-Rong Zheng.

Lääketieteellisen tiedekunnan Studia generalia -tilaisuudessa 30.5. puhuvat muun muassa professorit Terry Dwyer (Murdoch Childrens Research Institute, Australia) ja Malcom G. Parker (Imperial College London).

Kauppakorkeakoulun tilaisuus järjestetään 3.6. puhujana Harvard Business Schoolin professori Paul Healy. Oikeustieteellisen tiedekunnan tilaisuudessa 30.5. puhuvat tuomari Allan Rosas ja professori Juha Karhu.

Yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan kunniatohtoriksi promovoitava professori Jaap Dronkers (Maastrichtin yliopisto) tarjoaa lyhyen luentosarjan 28.–30.5. Kasvatustieteiden tiedekunnan tilaisuudessa 29.5. puhuvat professorit Risto Rinne ja Roger Säljö (University of Gothenburg).

Hannu Aaltonen

Luotu 24.05.2013 | Muokattu 01.12.2020