Turun yliopisto tuli lukiolaisille tutuksi ABI-päivässä

15.01.2015

Kampuksella vilisi keskiviikkona tiedonjanoisia tulevia ylioppilaita, kun Turun yliopisto järjesti abiturienteille suunnatun ABI-päivän. Päivän aikana abiturientit saivat tietoa yliopiston opintotarjonnasta, tiedekuntien valintaperusteista sekä opiskelijaelämästä.

​Tiedekuntien pisteillä hymyilevä henkilöstö esitteli vuoden 2015 valintaopasta.

Publicumin aula kuhisi lukiolaisista, kun ABI-päivän ohjelma oli alkamassa. Monet abiturientit olivat jo löytäneet opiskelijajärjestöjen pisteille ennen virallisen ohjelman alkua. Luostarivuoren lukion abiturientti Aino Soininen (kuvassa) kertoi, että hän aikoo hakea Turun yliopiston oikeustieteelliseen tiedekuntaan opiskelemaan.

– Olen jo ilmoittautunut kirjoitusten jälkeen alkavalle Lex ry:n valmennuskurssille. En aio hakea muualle, vaan keskityn täysillä oikeustieteellisen pääsykokeisiin.

Myös Turun klassillisen lukion abiturientti Ville Haka tiesi, mitä hän haluaa opiskella lukion jälkeen.
– Aion hakea Turun ja Helsingin yliopistoihin lukemaan biologiaa. Biologia on aina kiinnostanut ja se sujuu kouluaineista parhaiten.

Netta Suodinen Liedon lukiosta kertoi, että hän ei ole vielä päättänyt, minne aikoo keväällä hakea opiskelemaan.

– Yliopistoon voi olla vaikea päästä sisään. Tällä hetkellä harkitsen ammattikorkeakoulututkintoa, Suodinen totesi.

Tiedekunnilla tärkeä rooli hakijoiden neuvonnassa

Turun yliopiston hakijapalveluiden opintoasiainsuunnittelija Tuike Mäntylä kertoo, että enemmistö ABI-päivän osallistujista on lähialueen lukioista. Vierailijoita tulee kuitenkin myös esimerkiksi Tampereen seudulta ja Pohjanmaalta.

– ABI-päivässä tiedekuntien esittelyt ovat pääosassa, koska niissä abiturientit saavat kuulla tasapuolisesti tiedekuntien opintotarjonnasta.

Hakijoiden neuvonta on Turun yliopistossa monipuolista. Hakijapalvelut vastaa hakijoiden yhteydenottoihin, ylläpitää yliopiston verkkosivujen Opiskelu-polkua ja toimittaa valintaoppaan yhdessä tiedekuntien kanssa. Lisäksi se järjestää ABI-päivän kaltaisia massatapahtumia.

– Myös tiedekuntien rooli on merkittävä hakijoiden neuvonnassa. Jos hakija tietää, mitä haluaa opiskella, hän voi etsiä itse tietoa tiedekunnan verkkosivuilta tai soittaa tiedekunnan opintoneuvojalle.

Mäntylän mukaan tärkein hakijamateriaali on valintaopas.

– Pyrimme siihen, ettei yksikään abi lähde kampukselta ilman valintaopasta, Mäntylä naurahtaa ja jatkaa:

– Valintaopas löytyy myös sähköisenä verkosta.

Teksti: Heikki Kettunen
Kuvat: Hanna Oksanen, HK