Turun yliopistolla monenlaisia yhteyksiä Brasiliaan

14.11.2014

Turun yliopisto osallistuu 10.‒14.11.2014 Pernambucon osavaltiossa Brasiliassa sijaitsevaan Recifeen suuntautuvaan matkaan. Matka liittyy Lounaisrannikkoyhteistyöhön (LOURA), ja sen tarkoituksena on edistää näiden kahden alueen välistä yhteistyötä.

Yksi viikon päätapahtumista, Blue Growth -teemalle omistettu Tour of Brazil, keräsi paikalle yli 100 osallistujaa eri organisaatioista esittelemään hankkeita, suunnitelmia ja yhteistyömahdollisuuksia Blue Growth -teemaan liittyvän tutkimuksen, tieteen ja innovaatioiden tiimoilta. Painopiste oli siinä, miten uuden teknologian avulla voidaan valjastaa merelliset resurssit hyötykäyttöön ja luoda kestävää kasvua ja työpaikkoja siten, että samalla varmistetaan resurssien säilyminen tuleville sukupolville.

Tour of Brazil on EU:n jäsenvaltioiden, Associated countries to Horizon 2020 -ohjelman ja Euroopan komission yhteinen hanke, jonka tavoitteena on lisätä EU:n tutkimus- ja innovaatio-ohjelmien näkyvyyttä, tehdä EU:n tiede-, teknologia- ja innovaatio-osaamista tutuksi brasilialaisille yhteistyökumppaneille ja edistää uutta yhteistyötä Brasilian ja Euroopan tutkimusyhteisöjen ja yritysten välillä. Recifen tapahtumaa olivat järjestämässä yhdessä Pernambucon osavaltion tiede- ja teknologiasihteeristö (SECTEC), LOURA-verkosto, Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Suomen suurlähetystö Brasiliassa.

REBUS-ohjelma ja meriteollisuus

Recifeen lähteneessä delegaatiossa on mukana muun muassa kehityspäällikkö Antti Saurama Turun kauppakorkeakoulusta. Brasilia-yhteistyötä jo pitkään tehnyt Saurama johtaa projektia, jossa tutkitaan tulevaisuuden liiketoimintamalleja ja palvelulähtöistä toimintalogiikkaa teollisuuden arvoketjuissa, erityisesti meriteollisuudessa. FIMECC Oy:n piiriin kuuluvan tutkimusohjelma REBUKSEN tavoitteena on uudistaa suomalaisen kone- metalli- ja teknologiateollisuuden liiketoimintamalleja verkostoissa ja kansainvälisissä ekosysteemeissä. Tärkeä yhteistyökumppani projektissa on Universidade Federal de Pernambuco -yliopisto. Pernambucoon suuntautuvan matkan tavoitteena on muun muassa lisätä ja vahvistaa akateemista yhteistyötä.

‒ Meillä on Brasilian kanssa kaksi vuotta yhteisiä tutkimushankkeita takana ja REBUS-ohjelma jatkuu vuoden 2018 loppuun saakka. Yhteistyöhön on kuulunut esimerkiksi tutkimus suomalaisen meriteollisuuden pk-yritysten sijoittumisesta Brasiliaan, Saurama kertoo ja korostaa, että yhteistyö Turun yliopiston ja Pernambucon yliopiston välillä on konkreettista eikä jää pelkästään keskustelun ja suunnittelun tasolle.

Aurinkoenergia tehokäyttöön luminoivien materiaalien avulla

Myös monilla muilla Turun yliopiston tutkijoilla on kiinteitä yhteyksiä Brasiliaan. Lehtori Mika Lastusaari kemian laitokselta ja jatko-opiskelija Hellen Santos São Paulon yliopistosta ovat mukana aurinkoenergian keräämistä ja varastointia sekä luminoivia materiaaleja koskevassa tutkimuksessa. Tavoitteena on muun muassa aiempaa tehokkaampien aurinkokennojen kehittäminen. Projektia rahoittavat Suomen Akatemia ja Brasilian kansallinen tiede- ja teknologianeuvosto CNPq.

‒ Yleisellä tasolla yhteistyö on jo osoittautunut hyvin hedelmälliseksi. Meillä on vieraillut tasokkaita tieteentekijöitä ja olemme saaneet Brasiliasta korvaamatonta apua, asiantuntijaosaamista ja välineistöä, Lastusaari sanoo.

Lastusaaren mukaan Turun yliopiston epäorgaanisen materiaalikemian ryhmän yhteistyö Brasilian suuntaan alkoi jo ennen nykyistä projektia toisen tutkimuskohteen merkeissä emeritusprofessori Jorma Hölsän aloitteesta, ja jatkoa Brasilia-yhteistyölle on luvassa tulevaisuudessakin. ‒ Meillä on tällä hetkellä uusi rahoitusanomus vireillä koskien tutkimusta, joka on luontevaa jatkoa nykyiselle, Lastusaari kertoo.

‒ Tällainen yhteistyö on hyvin tärkeää, Santos sanoo. Hän toteaa, että tutkimusta ulkomailla tekevät jatko-opiskelijat voivat palatessaan tuoda mukanaan hyödyllistä tietoa kohdemaassa käytetyistä menetelmistä, ja tätä tietoa voidaan hyödyntää kotimaassa käytettyjen menetelmien kehittämiseksi.

Amazonin metsien tutkimusta

Lehtori Hanna Tuomisto biologian laitokselta johtaa Amazon-tutkimusryhmää, jolla on jo pitkään ollut kontakteja useisiin Amazonin alueen maihin, myös Brasiliaan. Ryhmän geologit ovat tehneet yhteistyötä brasilialaisten kollegojen kanssa jo 1990-luvulla. Tuomisto aloitti tutkimuksensa läntisen Amazonin alueen maista ja teki ensimmäisen matkansa Brasiliaan vuonna 2008.

‒ Ryhmän tutkimustyö kohdistuu suurelta osin sen dokumentointiin, miten kasvi- ja eläinlajiston kokoonpano ja monimuotoisuus vaihtelevat Amazonin sademetsissä ja mitkä ekologiset ja historialliset tekijät aiheuttavat vaihtelun. Tutkimme myös sitä, miten lajien huomattava monimuotoisuus on kehittynyt. Nämä yleishankkeet ovat olleet käynnissä jo kauan, Tuomisto kertoo.

Tuomiston pääasiallinen yhteistyökumppani Brasiliassa on ollut kansallinen Amazonin tutkimusinstituutti INPA, mutta uusinta tutkimushanketta toteutetaan Brasilian kansallisen avaruustutkimusinstituutti INPE:n kanssa. Hanke alkoi vuoden 2014 alussa, ja sitä rahoittavat yhdessä Suomen Akatemia ja brasilialainen São Paulon osavaltion tutkimusrahoittaja FAPESP.

Tuomistoon on tehnyt vaikutuksen brasilialaisen yliopisto-opetuksen ja tutkimuksen korkea laatu, jonka ansiosta yhteistyö on hedelmällistä ja kiinnostavaa.

‒Tuntemani brasilialaiset opiskelijat ovat erittäin päteviä alallaan ja hyvin motivoituneita. Kaksi entistä kenttäapulaistani Brasiliasta on nyt tekemässä jatko-opintoja Turussa, ja he ovat menestyneet erinomaisesti, Tuomisto kertoo.
‒ Tällä hetkellä Brasiliassa on käynnissä massiivinen kansainvälistymisohjelma Tiede ilman rajoja. Olemme saaneet tämän ohjelman myötä jo useita jatko-opiskelijoita ja odotamme saavamme heitä tulevaisuudessa enemmänkin.

Teksti: Aino Koivisto
Kuva: Päivi Kosonen