Turun yliopiston julkaisumäärä kasvussa

19.04.2018

Turun yliopiston julkaisutiedot vuodelta 2017 on nyt raportoitu VIRTA-julkaisutietopalveluun ja lopulliset tilastot julkaistaan Vipusessa 5.6. mennessä.

​Julkaisumäärä kasvoi merkittävästi

Alustavien tilastojen mukaan julkaisumäärä on noussut vuoteen 2016 verrattuna lähes 14 %. Vuoden 2016 vuoden julkaisuja raportoitiin 4830 kpl ja vuoden 2017 tämänhetkinen julkaisumäärä on 5500. Lisäksi kirjaston tekemien laajennettujen tietokantahakujen myötä vuoden 2016 täydennysjulkaisuja kertyi lähes 400 kpl.

Lähde: Vipunen, vuosi 2017 Extra-Vipunen

Vuoden 2017 kokonaisjulkaisumäärä, jossa on mukana myös julkaisut, jotka eivät täytä OKM:n tiedonkeruun kriteereitä (kuten konferenssien abstraktit), on 5800 kun vuonna 2016 määrä oli 5300.

Julkaisumäärän kasvua selittävät tutkijoiden oma, kasvanut panos, mutta osaltaan myös uudet helppokäyttöiset työkalut ja ehkä myös kirjaston vuonna 2017 aloittama laitosvierailukäytäntö, jossa keskityttiin erityisesti julkaisutiedonkeruun kysymyksiin. Yksinkertaistettu julkaisujen ilmoituslomake julkaistiin kesällä 2017 ja TutkijanCV -raportti, josta omien julkaisujen tilanne on nopea tarkistaa, julkaistiin joulukuussa. Lisäksi kirjasto laajensi syksyllä 2017 säännölliset tietokantahaut koskemaan monitieteistä Scopus-tietokantaa. Tieteenalasta riippuen kirjaston tuomien julkaisujen osuus vaihtelee parista prosentista yli puoleen, esim. luonnontieteen ja tekniikan tiedekunnan julkaisuista yli 60 % saatiin tietokannoista suoraan.

Myös avoin julkaiseminen kasvoi kohisten

Myös avoimessa tieteessä Turun yliopisto on noussut kahden viimeisen vuoden aikana kansallisella tasolla merkittäväksi toimijaksi. Turun yliopiston vuoden 2017 julkaisuista rinnakkaistallennettiin avoimesti saataville 35 %, kun vuonna 2015 rinnakkaistallenteita oli vain 3 %.

Lähde: Juuli

Uusia toiminnallisuuksia ja laitosvierailuja

Tutkimustietojärjestelmää kehitetään jatkuvasti ja sen yhteyteen kytketyt uudet toiminnallisuudet, kuten julkaisutietojen ilmoituslomake, TutkijanCV ja ORCID-integraatio vapauttavat tutkijan aikaa mm. vähentämällä tietojen moninkertaista kirjaamista. Kirjaston julkaisutiedonhallinnan palvelut vierailivat vuonna 2017 tiiviisti eri laitoksilla ja tutkijatapaamisissa kertomassa uusista palveluista ja vierailuja jatketaan kuluvan vuoden aikana. Lisätietoja antaa kirjaston tutkimustietojärjestelmätiimin vetäjä Anna-Kaarina Linna.

Kirjoittaja: Anna-Kaarina Linna

Luotu 19.04.2018 | Muokattu 19.04.2018