Turun yliopiston Luovan kirjoittamisen oppiaineen ja Savukeidas kustantamon järjestämä kirjoituskilpailu ratkennut

05.10.2015

Turun yliopiston Luovan kirjoittamisen oppiaineen ja Savukeidas kustantamon järjestämä, lajissaan 1. yhteinen kirjoituskilpailu, jossa etsittiin julkaisukelpoista kaunokirjallista teosta, on ratkennut.

​Korkeatasoisen kirjoituskilpailun voitti käsikirjoituksellaan Kirsi Alaniva. Voittaja julkistettiin Turun Kirjamessuilla perjantaina 2.10.2015.

Vuonna 2015 toteutettuun kilpailuun osallistui kahdeksantoista Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaineen entistä tai nykyistä opiskelijaa. Esiraadin muodostivat kirjailijat Kari Levola ja Petri Tamminen. Kuudesta finalistista voittajan valitsi kustantaja Ville Hytönen.

Voitokas teos julkaistaan Savukeitaan kevään 2016 kustannusohjelmassa ja se on Savukeitaan avaus kaunokirjallisen proosan kustantajana.

"Kilpailun taso oli todella korkea. Kaikki finalistit tulevat varmasti löytämään kustantajan. Voittajan päättäminen oli silti helppoa. Kirsin käsikirjoitus oli aivan fantastinen", sanoo Savukeitaan kustantaja Ville Hytönen. "Erityisesti Kirsin teoksessa vaikutti lyyrinen ja kaunis kieli. Se on harvinaista suomalaisessa kirjallisuudessa ja erityisesti esikoisteoksessa."

Tulevalle esikoiskirjailijalle ja tuoreelle äidille Kirsi Alanivalle menestys ja kustannussopimus merkitsivät mahdollisuutta keskittyä kirjoittamiseen. "Kun voitin tämän kisan ja sain kustantajan, sain ikään kuin luvan kirjoittaa keskellä kiireistä elämäntilannetta", Kirsi Alaniva miettii.

Turun yliopiston luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja Niina Repo pitää yhdessä Savukeitaan kanssa toteutettua kilpailua hyvänä kokemuksena. "Luovan kirjoittamisen oppiaine on etsinyt ja toteuttanut erilaisia tapoja tukea lahjakkaita kirjoittajia heidän sinnikkäässä työssään kohti kirjailijuutta ja julkaistua esikoisteosta. Tämä kilpailu oli yksi tapa", Niina sanoo. "Savukeitaan ansiosta oli mahdollisuus edesauttaa hyvän käsikirjoituksen matkaa kirjaksi - ja käsikirjoituksen korkean tason ansiosta niin tapahtui."

Luovan kirjoittamisen oppiaineen panostus kirjoittajien kannustamiseen on tuottanut tulosta - opiskelijat ovat aktiivisia julkaisijoita ja kirjoja ovat julkaisseet muun muassa Henni Kitti, jonka teos Elävän näköiset ylsi yhdeksi vuoden 2014 parhaista esikoisteoksista; Jussi Seppänen, Susinukke Kosola, Iida Rauma, Virpi Pöyhönen, Jenni Linturi, Taina Kuuskorpi jne.  Useampia teoksia julkaisseista maailmanvalloitustaan jatkaa pian 50 kielelle käännettyjen nuortenromaaniensa kanssa kirjailija Salla Simukka.

"Kirja on minun näköiseni. Tämä on minun tekstiäni." Tuleva esikoiskirjailija Kirsi Alaniva.

Luotu 05.10.2015 | Muokattu 05.10.2015