Turun yliopiston tutkijat avaavat hyvää ja pahaa tietoa virtuaalisilla Helsingin Tieteen päivillä

11.01.2021

Suomen suurin tiedetapahtuma Tieteen päivät järjestetään tammikuussa 2021 poikkeuksellisesti verkossa. Tapahtumassa on mukana runsaasti Turun yliopiston tutkijoita. Luentoja, paneelikeskusteluja ja sessioita voi katsella suorana lähetyksenä YouTuben Tiedetv-kanavalta 13.–17.1.2021. Ohjelmaa täydentävät etukäteen tallennetut videot ja podcastit.

Emeritaprofessori Sirkka Heinonen on keskivikkkona mukana paneelikeskustelussa Hyvä ja paha tieto – myytit ja tulevaisuus.

INVEST-lippulaivassa työskentelevä apulaisprofessori Mirkka Danielsbacka on keskiviikkona mukana Helsingin yliopiston professori Markus Jokelan vetämässä paneelissa tieteen ja ideologian välisestä rajanvedosta: kuinka suuri ongelma tieteen ideologinen värittyminen on ja millä tavoilla tutkimustulosten ideologista valjastamista pitäisi ehkäistä?

Materiaalitekniikan professori Kati Miettunen on mukana torstaisessa Positiivinen vai negatiivinen kemia? -keskustelussa alustuksellaan Varjoja aurinkoenergiassa.

Kasvimuseon amanuenssi Sanna Huttunen johdattaa torstaina teemaan Lajitieto ja luonnontieteellisten kokoelmien merkitys Euroopassa ja lajirikkaassa tropiikissa osana keskustelua Biologinen monimuotoisuus: mitä se on ja miten sitä tutkitaan?

Suomen historian professori Kirsi Vainio-Korhonen luotsaa perjantaina naisten töitä ja ansaintaa käsittelevää historiasessiota, jossa pureudutaan muun muassa naisten rooliin alkoholitaloudessa, prostituutiossa ja sanomalehtitöissä.

Apulaisprofessori Markus J. Rantala esiintyy perjantaina julkaistavassa videossa Biologia ja ihmistieteet - pahasta tiedosta uuteen paradigmaan.

Oikeustieteen professori Mia Korpiola pitää perjantaina Tieteen päivillä luennon, jossa hän kertoo oikeudellisen tiedon haltijoista autonomian Suomessa.

Professori Olli Kankaan johdolla pureudutaan prjantaina teemaan Hyvä ja paha tieto yhteiskunnan murrosten tulkkina.

Biologian dosentti Jouni Sorvarin luento muurahaisten joukkoälystä kuullaan osana lauantaina Mitä eläin älyää, mitä eläin tietää? -sessiota.

Dosentti Osmo Kuusi johdattaa aiheeseen Tähtitiede ja tulevaisuus sunnuntaina osana Valoa ja pimeyttä – tähtitieteen vaikutuksia hyvässä ja pahassa -tapahtumaa. Hän on mukana myös lauantaiaamun podcast-keskustelussa.

Tieteen päivien yhteydessä järjestetään torstaina 14.1. Tieteiden yö, jonka ohjelma koostuu niin ikään verkkotapahtumista. Turun yliopiston tutkijat ovat mukana seuraavissa tapahtumissa Outoja tapauksia, Mitä olet aina halunnut tietää varhaiskasvatuksesta?, Uuden ja salaperäisen edessä: esoteeriset iltamat, Renessanssi, Vuoden politiikkanörtti -tietovisa, Merenkulun riskit ja resurssit -kirjan julkistustilaisuus sekä paneelikeskustelu Humanistinen tutkimus – mihin sitä tarvitaan?

>> Linkit tapahtumiin, ohjelmat katsottavissa myös jälkikäteen tallenteena

>> Tieteiden yön ohjelmat

Luotu 11.01.2021 | Muokattu 13.01.2021