Turun yliopiston vararehtori Piia Björn Unifin koulutusvararehtorien puheenjohtajaksi

04.05.2023

Koulutusvararehtorikokouksen agendalla on muun muassa Digivisio 2030 -hanke, jatkuvan oppimisen valtakunnallinen strategiatyö, Ukrainaan liittyvät toimet sekä opiskelijoiden opiskelukyvyn eteen tehtävä valtakunnallinen työ. Tämä vuonna vararehtorit ovat keskittyneet erityisesti koulutusvastuujärjestelmän sekä yliopistojen opiskelijavalintojen uudistamiseen.

Turun yliopiston vararehtori Piia Björn aloittaa koulutusvararehtorikokouksen puheenjohtajana, kun edellinen puheenjohtaja, vararehtori Marja-Leena Laakso siirtyi hoitamaan Jyväskylän yliopiston rehtorin tehtäviä 21.4. alkaen.

Björn jatkaa koulutusvararehtorikokouksen agendan isojen kokonaisuuksien edistämistä. Marja-Leena Laakso vastaa todistusvalintatyön loppuun saattamisesta.

– On upeaa voida jatkaa työtä opiskelijavalintojen parissa. Seuraavaksi ryhdymme tarkastelemaan valintakokeita, niiden sähköistämistä ja niihin liittyvää yhteistyötä. Myös yliopistokoulutus itsessään hakee uudenlaisia muotoja. Digivision myötä pääsemme toteuttamaan sähköistä opetusta ja keskittymään ohjaukseen sekä syventäviin keskusteluihin kampusympäristöissä, Björn sanoo.

Koulutusvararehtorikokouksen tulevaan työhön vaikuttaa myös se, mitä hallitusohjelmaan tullaan kirjaamaan koulutukseen, tutkimukseen ja kansainvälisyyteen liittyen sekä se, miten OKM:n ohjaus- ja rahoitusmallia uudistetaan.

Piia Björn on toiminut vuoden 2020 alusta alkaen Turun yliopiston koulutuksen ja koulutusrakenteiden kehittämisestä vastaavana vararehtorina. Ennen siirtymistään Turun yliopistoon hän oli Itä-Suomen yliopiston erityispedagogiikan professori ja kasvatustieteiden ja psykologian osaston johtaja. Björn on toiminut Unifin koulutusvararehtorien varapuheenjohtajana vuoden 2023 alusta lähtien.

Luotu 04.05.2023 | Muokattu 04.05.2023