Turun Yliopistosäätiö myönsi apurahoja ja jakoi tunnustuksia

13.05.2014

Yliopistosäätiö myönsi tänä vuonna apurahoja 343 hakijalle. Myönnettyjen apurahojen yhteissumma oli 895 000 euroa.

Turun Yliopistosäätiö jakoi tämän vuoden apurahat ja myönsi tunnustuksia hyvin tehdystä työstä Snellmanin päivänä 12.5. Liedon Vanhalinnassa pidetyssä tilaisuudessa.​

​Yliopiston rehtori Kalervo Väänänen muistutti lyhyessä puheenvuorossaan, että Yliopistosäätiön tuki usein mahdollistaa yliopistossa tehtäviä uusia tutkimusavauksia.

– On tärkeää, että nuoret tutkijat saavat tutkimuksensa alkuvaiheessa rahoitusta tutkimukselleen, Väänänen sanoi.

Suurin osa Turun Yliopistosäätiön tuesta myönnettiinkin nuoren tutkijan apurahoina ja tutkimusapurahoina. Säätiön hallitus haluaa myös edistää kansainvälisyyttä tukien esimerkiksi ulkomaille suuntautuvia kongressimatkoja. Apurahahakemuksia saapui tänä vuonna ennätysmäärä, yli 900 kappaletta.

Eriika Savontaus piti apurahan saajien kiitospuheenvuoron.

Apurahan saajien puheenvuoron pitänyt lääketieteen tohtori, dosentti Eriika Savontaus sanoi apurahan saamisen olevan tärkeä kannustin tutkijoille.

– Etenkin Turun Yliopistosäätiöltä saatu apuraha on kuin työnantajan palaute hyvin tehdystä työstä.

Tunnustuksia jaettiin ensimmäistä kertaa

Turun yliopiston vuoden alumni, toimitusjohtaja Risto Lammintausta pohti juhlapuheessaan elinkeinoelämän ja tutkimuksen yhtäläisyyksiä.

– Yritystoiminta ja tutkijan työ ovat kaikesta huolimatta varsin samankaltaisia. Molemmissa luodaan uutta ja otetaan riskejä.

Tilaisuudessa myönnettiin Turun Yliopiston perustamisen suuri muistomitali VTM Hannu Kokkoselle.

Ensimmäistä kertaa jaetun Vuoden vapaaehtoistyöntekijä -tunnustuksen sai Antti Valtanen. Häntä kiitettiin merkittävästä työstä Turun Yliopistosäätiön Virossa omistamien kiinteistöjen hoidon ja ylläpidon hyväksi.

Yliopistosäätiö jakoi ensimmäistä kertaa myös Vuoden yhteistyökumppani -tunnustuksen, joka myönnettiin Aimo Järviselle. Järvisen kanssa Yliopistosäätiö on tehnyt pitkään yhteistyötä säätiön kiinteistöjen rakentamisessa ja kunnostuksessa.

Maria Ojanen

Luotu 13.05.2014 | Muokattu 20.07.2021