Tutkijalta: Tieto- ja viestintätekniikan opetus pakolliseksi peruskouluun

20.05.2014

Tieto- ja viestintätekniikan osaaminen on kansalaistaito, joka pitäisi kiireesti huomioida sekä opettajankoulutuksessa että peruskoulujen opetussuunnitelmissa, tutkimusjohtaja Timo Knuutila kirjoittaa.

​Tieto- ja viestintätekniikasta on tullut kansalaistaito, jota jokainen tarvitsee selviytyäkseen päivittäisistä tehtävistään. Kansalaistaidon lisäksi se on, paitsi oma laaja tieteenalansa, myös tärkeä menetelmätiede, jota tarvitaan kaikilla muilla aloilla tutkimuksen tekemiseen.

Tiedonvälitys ja viestintä siirtyvät vääjäämättömästi perinteisistä medioista verkkoon. Niin päivittäiset toimet kuin monet vapaa-ajan huvitukset hoidetaan sähköisten menetelmien kautta, samaten niissä tarvittava tunnistautuminen.

Koko yhteiskunta muuttuu, ja yhteiskunnassa mukana pysyminen edellyttää kansalaistaitoja. Kansalaistaitoja tulee opettaa kaikille kansalaisille – jos niitä ei ole, ihminen syrjäytyy.

Keskeistä olisi ainakin ymmärtää, miten tietoyhteiskunta ylipäätään toimii. Tämän ymmärryksen pohjalta voi sitten opetella toimimaan tietoyhteiskunnassa sekä käyttämään tehokkaasti ja turvallisesti sen monia työkaluja.

Valtioneuvosto uudisti asetuksen perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta 28.6.2012. Uudessa asetuksessa, joka siis kiinnittää perusopetuksen ainevalinnat hamaan tulevaisuuteen, ei esitetty ainuttakaan uutta pakollista ainetta.

Tieto- ja viestintätekniikka toki koettiin tärkeäksi osaamisalaksi, mutta alan osaamisen vakuutellaan syntyvän “läpäisyperiaatteella” käyttämällä sitä aktiivisesti osana muuta opetusta.

Millä perusteella tieto- ja viestintätekniikka koetaan –  kaikista muista aineista poiketen – niin eriskummallisen helpoksi, että sitä voi näin opettaa?

Aineen valinnaisuus peruskoulussa, heikosti jos lainkaan määritellyt sisällöt ja tavoitteet, olemattomat opettajien pätevyysvaatimukset sekä kunnollisten oppikirjojen puute ovat johtaneet siihen, että eri koulujen oppilaat ovat hyvin eriarvoisessa asemassa.

Joissakin kouluissa on erittäin päteviä, vuosia alaa opiskelleita opettajia, joissakin
puhtaasti harrastuspohjalta ponnistavia, ja joissakin ei lainkaan. Tilanne pitää korjata mahdollisimman pian aloittamalla systemaattinen tieto- ja viestintätekniikan opettajakoulutus sekä valmisteluytö tämän tuikitärkeän oppiaineen lisäämineksi pakollisena aineena peruskouluihin seuraavassa tuntijakouudistuksessa.

Tätä odotellessa on syytä varmistaa tieto- ja viestintätekniikan opettaminen lukioissamme tieteenä, kun niiden tuntijakouudistusta parhaillaan tehdään.

Timo Knuutila

Kirjoittaja on Turun yliopiston Brahea-keskuksen Technology Research Centerin tutkimusjohtaja.

Kuva: Anissa Thompson
TK