Tutkijat kartoittavat alakoululaisten kokemuksia kouluruokailusta

13.08.2013

Käynnistyneen lukuvuoden aikana tutkitaan ja vertaillaan kouluruokailua Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa.

​Meillä kaikilla on kouluruokailusta omat käsityksemme – eivätkä ne aina ole kovin mairittelevia. Kouluruokaan liitetään paljon vuosikymmenten saatossa syntyneitä tarinoita, joiden faktapohja on usein ohut.

Tutkimusta ruokailun merkityksestä koulutyössä ja siitä, miten lapset kouluruokailun kokevat, on olemassa vähän. Tähän puutteeseen tartutaan nyt yhteispohjoismaisessa tutkimushankkeessa, jonka Suomessa toteuttaa Turun lapsi- ja nuorisotutkimuskeskus Cyri.

– Kunnianhimoinen tavoitteemme on tutkia kouluruokailun ja oppimisen välistä yhteyttä alakoulun neljäsluokkalaisten keskuudessa, erikoistutkija Sanna Talvia summaa.

Oppimisympäristöistä ja koulumenestyksestä kerätään tietoa havainnoimalla, toteuttamalla keskittymistä mittaavia testejä ja vertaamalla koetuloksia tai kouluarvosanoja.

Kouluruokailu on pedagogiikkaa

Tutkijat tarkastelevat koulussa tapahtuvan ruokailun yhteyttä ruokavalion kokonaisterveellisyyteen, oppimiseen ja koulumenestykseen.  Tärkeänä tavoitteena on tuoda esiin lasten oma ääni.

– Tutkimushanke saa toivottavasti omalta osaltaan heräteltyä hieman syvällisempääkin keskustelua kouluruokailusta, itsekin opettajana toiminut Talvia sanoo.

– Emme etsiskele ruokalajien top ten -listoja, vaan tavoitteena on esimerkiksi ymmärtää paremmin kouluruokailun mahdollisuuksia myös pedagogisena vuorovaikutustilanteena.

Ruokailun pitäisi olla muutakin kuin vatsan nopeaa täyttämistä. Yksi kiinnostava ulottuvuus on kysymys ruoan alkuperästä ja valmistusmenetelmistä.

– Tällaiset asiat voitaisiin aivan hyvin integroida opetukseen esimerkiksi tuomalla silloin tällöin ruokapalvelun henkilökunta mukaan oppitunneille kouluruoasta keskustelemaan.

Lapset kirjoittavat kokemuksistaan

Monipuolisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvat muun muassa kyselylomakkeet ja koululounaiden valokuvaaminen. Turun lapsi- ja nuorisotutkimuskeskuksen vastuulla monitieteisessä tutkimushankkeessa on laadullisten menetelmien kehittäminen. Suunnitteilla ovat esimerkiksi ryhmähaastattelut ja eläytymiskertomukset.

– Eläytymiskertomuksessa lapsi saa kirjoittaa omiin kokemuksiinsa ja näkemyksiinsä pohjautuen lyhyen kouluruokailuun liittyvän tarinan.
Tutkimukselle ja yhteiskunnalliselle keskustelulle kouluruokailusta on eittämättä tilausta.

– Kouluruokailu on haastavassa tilanteessa: sen mainetta halutaan parantaa, mutta toisaalta rahalliset resurssit niukkenevat. Toivomme, että oppilaille maksuton kouluruokailu nähtäisiin tärkeänä investointina tulevaisuuteen ja oppilaiden hyvinvointiin, Sanna Talvia sanoo.

Tutkimuskohteena Turun ja lähialueen neljäsluokkalaiset

Kustakin tutkimukseen osallistuvasta maasta pyritään saamaan mukaan kaksi sataa vuonna 2003 syntynyttä lasta. Tutkimusaineisto kerätään loka–toukokuussa. Koulujen rekrytointi on parhaillaan käynnissä.

– Tutkimukseen osallistuminen ei sekoita lukujärjestystä. Käytännössä tutkimusta kerätään kustakin koulusta kolmisen viikkoa, joista yksi viikko on intensiivisin, Sanna Talvia sanoo.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuvat: Robyn Lee, Jussi Matikainen