Tutkijoiden ja toimittajien yhteistyön edut ja esteet kaivetaan esille

02.04.2014

Eduskuntatutkimuksen keskuksen tuore tutkimushanke etsii toimittajien ja asiantuntijoiden yhteistyön kompastuskiviä. Tulosten avulla pyritään parantamaan yhteistyötä. Seuraavaksi kokemuksia yhteistyöstä kysytään tutkijoilta.

​Ville Pitkänen, Mari K. Niemi ja tutkimusavustaja Tuomas Pulsa selvittävät tutkimuksessaan kokemuksia toimittajien ja yliopiston tutkijoiden välisestä yhteistyöstä.

Ville Pitkäsen ja Mari K. Niemen tutkimushanke jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä vaiheessa kaksikko kävi läpi Helsingin Sanomien, STT:n ja Yleisradion uutisaineistoa. Kaksikko muun muassa selvitti, milloin asiantuntijaksi kaivataan yliopiston, milloin tutkimuslaitosten tai etujärjestöjen asiantuntijoita.

– Vain pientä osaa tutkijoista hyödynnetään julkisuudessa asiantuntijoina, ja siihen voi liittyä ongelmia, Mari K. Niemi sanoo.

Seuraavassa vaiheessa tutkijat lähestyvätkin sekä toimittajia että tutkijoita.

– Olemme parhaillaan lähettämässä Turun, Helsingin ja Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisten tiedekuntien tutkijoille webropol-kyselyä, jossa heitä pyydämme arvioimaan toimittajien kanssa tehtävää yhteistyötä. Mitä esteitä yhteistyölle on? Miksi jotkut kokevat esiintymisen julkisuudessa luontevaksi ja toiset siitä jopa kategorisesti kieltäytyvät? Mitä hyötyä yhteistyöstä on? Mitä haittaa, Pitkänen kertoo.

Lisäksi hankkeessa haastatellaan useiden eri tiedotusvälineiden toimittajia ja uutis- ja toimituspäälliköitä siitä, miten he valitsevat haastateltavan asiantuntijan, millainen on heidän näkökulmastaan hyvä asiantuntija ja missä tilanteissa he kaipaavat asiantuntijan apua.

Tutkimus linkittyy yliopiston kolmannen tehtävän, yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen, merkityksen kasvuun. Tutkijoilta odotetaan yhä enemmän avoimuutta.

– Olemme kuulleet niin tutkijoilta kuin toimittajilta että yhteistyössä on hankaluuksia. Tutkijoiden on välillä vaikea ymmärtää toimittajien työprosessia ja toimittajien taas akateemista maailmaa, Mari K. Niemi sanoo.

Viime syksynä käynnistyneen tutkimuksen ensimmäisiä tuloksia odotetaan saatavan tulevana syksynä.

– Kenties pystymme paljastamaan, millaisia ongelmakohtia yhteistyössä on ja sitä kautta voimme parantaa tilannetta, Pitkänen sanoo.

Tutkimuksen rahoittaa Helsingin Sanomain Säätiö.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Maria Ojanen