Tutustu 1900-luvun vaihteen Turkuun Volter Kilven matkassa

22.04.2022

Haluaisitko kulkea hetken Volter Kilven matkassa Turun katuja hänen koulupoikavuosistaan Helsingin opiskeluvuosien jälkeiseen kirjastomiesaikaan? Sopivasti Kirjan ja ruusun päiväksi valmistunut Volter Kilpi Turussa -virtuaalikartta johdattaa sinut yli sadan vuoden päähän Volter Kilven jalanjäljille, lähde ihmeessä mukaan!

Volter Kilpi tunnetaan kenties parhaiten modernistisesta Alastalon salissa -tajunnanvirtaromaanistaan, mutta sen lisäksi hän oli Turun yliopiston kirjaston ensimmäinen ylikirjastonhoitaja ja hyvin pidetty esimies. Kilpi oli kotoisin Kustavista, jonne hänen pääteoksensakin sijoittuu. Läpi elämänsä hän mielsi itsensä aina ennen kaikkea saaristolaiseksi, mutta Kustavissa Kilpi asui vakituisesti vain elämänsä ensimmäiset vuodet ennen lähtöä kouluun Turkuun.

Volter Kilpi vietti 64:sta elinvuodestaan Turussa lähes 30 vuotta. Ensin koululaisena (1886-1895) ja myöhemmin kirjailijana ja kirjastomiehenä (1919-1939). Nyt julkaistun virtuaalikartan mukana pääset tutustumaan Volter Kilven Turkuun kirjailija Laura Kokon lukemana. Äänisuunnittelusta kartan äänitteissä vastaa Kaj Mäki-Ullakko, nauhoituksesta ja tuotannosta Aleksi Kauppinen, sekä kartan kokoamisesta Tanja Vienonen.

”Kuten monet kerrat jo olen sanonut, niin kyllä Turku kaupunkina ja olinpaikkana tuntuu minun mieleni mukaiselta. – tuomiokirkon vuosisatain pyhittämät seinät, vehmautta lupaavat puistot tai levollisena virtailevan joki tulvii viihtymyksen tunto yksinäistyneeseen mieleen.”
- 29.4.1919 Volter Kilpi kirjeessä Hilja Kilvelle, SKS Kia.

Kävely tehdään fiktiivisessä maisemassa, koska paljon Kilven aikaisia rakennuksia on purettu. Siinä esitetyt tiedot Volter Kilven elämästä pohjaavat Laura Kokon kirjoittamaan Volter Kilven elämäkertaan, joka ilmestyy SKS:n kustantamana vuonna 2022.

Virtuaalikävelylle pääset seuraavasti: lataa puhelimeesi Citynomadi-sovellus ja etsi Community-puolelta kierros nimeltä ”Volter Kilpi Turussa”. Puhelimen gps-paikannuksen avulla voit seurata reittiä kätevästi ja saat ilmoituksen aina, kun lähestyt kierroksen karttapistettä.

Volter Kilpi Turussa -kartta Citynomadin sivuilla

Aiemmin mainittujen lisäksi kävelykierroksen suunnittelussa olivat mukana Iris Ahtola ja Sara Koiranen Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikoilta sekä Liisa Hilander, Päivi Kanerva, Sara Kannisto, Annamari Leppäniemi ja Outi Viitasalo-Ruusukallio Turun yliopiston kirjastosta.

Muista myös kirjaston toinen kartta nykyisistä kirjastoyksiköistä ja yliopiston kampusalueesta

Luotu 22.04.2022 | Muokattu 22.04.2022