Uudet opiskelijat toivotettiin tervetulleiksi

30.10.2012

Rehtori Kalervo Väänänen kättelee kaikki Turun yliopiston uudet opiskelijat toivottaen heidät tervetulleiksi yliopistoyhteisöön.

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan uudet opiskelijat pääsivät kättelemään rehtoria torstaina 30.8. Tilaisuus järjestettiin päärakennuksen Tauno Nurmela -salissa. Rehtori Väänänen lausui tilaisuudessa tervehdyssanat toivottaen fuksit tervetulleiksi osaksi maailman vanhimman suomenkielisen yliopiston yhteisöä.

– Haluan onnitella teitä erinomaisesta valinnasta. Olette etuoikeutettuja, kun pääsette aloittamaan yliopisto-opinnot. Kaksi tärkeää asiaa kannattaa muistaa: suunnittele opintosi huolella ja ole innostunut, Väänänen sanoi.

Koska yliopisto tekee parhaansa tarjotakseen parhaimmat edellytykset sivistykselle, tulee jokaisen opiskelijan vastavuoroisesti myös pyrkiä tekemään parhaansa. Vastuu yhteisön toimivuudesta on kaikilla. Kriittistä ajattelua ja kyseenalaistusta ei tulisi myöskään unohtaa.

– Te olette tämän yliopistoyhteisön tärkeimmät jäsenet. Tulevaisuus on teissä. Valmius uuden oppimiseen kannattaa säilyttää koko elämän ajan ja jatkuvasti päivittää tietoa, Väänänen totesi.

Johdantoviikolta eväät opintojen alkuun

Kättelyn jälkeen päärakennuksen edustalla oli tyytyväisiä uusia opiskelijoita. Heidät on nyt toivotettu osaksi yliopistoyhteisöä ja maanantaina alkanut johdantoviikko voi jatkua. Orientoitumisviikko johdattaa vasta opiskelunsa aloittaneet fuksit yliopistoelämän pariin.

Tiedekunnan johdantoluennoilla on tutustuttu niin opiskelijan toimeentulon kannalta tärkeään opintotukeen kuin kielikeskuksen tarjoamiin palveluihin. Jokainen oppiaine on myös toivottanut opiskelijansa tervetulleiksi ja monessa oppiaineessa henkilökohtaiset opintosuunnitelmat eli HOPS:it on saatettu alulle.

Tyytyväinen on myös Matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa juuri opiskelunsa aloittanut, Porista kotoisin oleva geologian fuksi Sini Ylänne.

– Opiskelut ovat lähteneet hyvin käyntiin. Muut opiskelijat ovat hyvää porukkaa ja olen saanut jo uusia ystäviä, iloitsi Ylänne.

Untuvikoista huolta pitävien opiskelijatuutorien johdolla on tutustuttu niin kampusalueeseen kuin opiskeluelämän saloihin. - Eilen istuttiin iltaa tuutorin luona ja ravintola Proffan kellarissa pääsimme tutustumaan suomen kielen opiskelijoihin, kertoi Ylänne.

Tärkeän, yli tiedekuntarajojen menevän verkostoitumisen lisäksi uudet geologian opiskelijat ovat päässeet tutustumaan opiskelun kansainväliseen puoleen. Mahdollinen vaihtoon lähtö siintää jo mielessä. – Voisin mahdollisesti lähteä vaihtoon Uuteen-Seelantiin, Ylänne mietiskeli.

Ensi viikolla opiskelut pyörähtävät toden teolla käyntiin. Sitä odotti innolla ja positiivisin mielin myös Porista kotoisin oleva geologian fuksi Kalle Rahkonen.

– Odotan yliopisto-opiskelulta mielenkiintoisia tunteja sekä itsensä kehittämistä, kertoi Rahkonen.

Sini Ylänne kertoi puolestaan odottavansa erityisesti geologian kenttäretkiä ja sitä, että opiskelu on erilaista verrattuna lukioon. Sitä se eittämättä tulee olemaan, vielä pitäisi kuitenkin malttaa ensi viikkoon asti.

Kuvateksti: Sini Ylänne ja Kalle Rahkonen ovat juuri aloittaneet yliopisto-opintonsa.

Teksti: Susanna Eronen

Kuvat: Hanna Oksanen