Uusi Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus -teos avaa tieteellisiä näkökulmia ja hyviä esimerkkejä kulttuurikasvatuksen käytännön pedagogiikasta

26.06.2019

Turun yliopiston Rauman normaalikoulun julkaisema Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus World Heritage and Cultural Education -uutuusteos tarjoaa lukijalle maailmanperintöön ja kulttuurikasvatukseen tieteellisiä näkökulmia sekä kuvauksia käytännön sovelluksista.

Kuvaaja/Tekijä

Timo Hukkanen

Julkaisu kokoaa yhteen hyviä esimerkkejä maailmanperintö- ja kulttuurikasvatuksesta sekä toteuttaa kansallista maailmanperintöstrategiaa, jota Rauman kaupunki on ollut laatimassa. Teos linkittää maailmanperintökasvatuksen osaksi perusopetuksen opetussuunnitelmaa ja Rauman kaupungin kulttuurikasvatussuunnitelmaa, avaa yhteistyömahdollisuuksia museoiden sekä muiden toimijoiden ja koulujen välillä sekä tarjoaa strategiassa kuvattua luotettavaa, tieteellistä aineistoa maailmanperintökasvatukseen. Näin kehitetään maailmanperintökohteiden käyttöä oppimisympäristöinä yhteistyössä opetusalan sekä kulttuuriperintöalan asiantuntijoiden kanssa.

Teoksen teemoja ovat maailmanperintö ja kulttuuri ihmisten elämässä, kulttuuriin kasvaminen sekä lapset oppimassa maailmanperintöä ja kulttuuria.

Kirja sisältää 25 artikkelia alan tutkimuksesta ja kokemuksista käytännön pedagogiikasta. Kirjoittajina ovat suomalaisten asiantuntijoiden lisäksi asiantuntijat Norjasta, Tanskasta, Sloveniasta ja Yhdysvalloista. Teos on kohdennettu opettajille, tutkijoille ja kaikille asiasta kiinnostuneille.

Julkaisua ovat tukeneet Rauman kaupunki ja Satakunnan kulttuurirahasto.

Luotu 26.06.2019 | Muokattu 27.06.2019