Uusi syöpälääkeresistenssiä tutkiva tutkimusryhmä etsii kahta tohtorikoulutettavaa

05.06.2020

Erikoistutkija, FT Kari Kurpan johtama syöpälääkeresistenssin tutkimukseen keskittyvä tutkimusryhmä etsii kahta tohtorikoulutettavaa syövän täsmälääkehoitojen jälkeisen jäännöstaudin estämiseen tähtäävään tutkimukseen.

Jäännöstauti on keskeinen ilmiö syövän täsmälääkehoitojen resistenssin kehittymisessä, missä pieni osa syöpäkasvaimen soluista pystyy mukautumaan hoitoon siten, että hoito ei johda kasvainsolun kuolemaan, vaan tilaan, jossa solu voi ”uinua” kuukausia, jopa vuosia. Nämä uinuvat kasvainsolut toimivat siemenenä ajan kuluessa kehittyvän lääkeresistentin kasvaimen syntymiselle. Tutkimuksessa pyritään tunnistamaan mekanismeja, joilla kasvainsolut mukautuvat täsmälääkehoitoihin ja sitä kautta kehittämään jäännöstaudin estäviä yhdistelmähoitoja.

Lisätietoja antaa Kari Kurppa (kjkurp@utu.fi)

Luotu 05.06.2020 | Muokattu 10.06.2020