Uusia tietoaineistohankintoja

07.02.2019

Kirjastoon hankittiin jälleen vuoden 2018 aikana useita tarpeellisia ja kiinnostavia e-aineistoja.

​Tutustu kirjaston uusiin e-aineistoihin

Alla on kerrottu muutamista keskeisistä kirjaston viime vuonna tekemistä tietoaineistohankinnoista. Aineistoista osa on ollut ensin koekäytössä ja ostopäätöksiin on vaikuttanut asiakkailta saatu palaute. Aineistoja on hankittu sekä vuositilauksena että pysyväiskäyttöön. Kaikkiin on pääsy Volter-kirjastotietokannan kautta.

Uusia vuositilauksia

Browzine
Virtuaalinen lehtihylly, jossa voit selailla lehtiämme aihealueittain tai hakea niitä joko aihealueen tai lehden nimen perusteella.

Educator's Reference Complete
Yli 1 100 aikakauslehteä ja 200 raporttia kasvatuksen ja koulutuksen eri aloilta esikoulusta korkeakouluun.

MLA Fulltext
Kansainvälinen nykykielten ja kirjallisuuden kokotekstitietokanta. Aiemmin kirjastossa on ollut käytössä vastaava viitetietokanta MLA International Bibliography, mutta nyt pääset lukemaan myös kokotekstejä.

MOT Kokonaispalvelu
- 57 sanakirjaa ja niiden ylläpito
- MOT Proofing, englanti
- MOT Translation, 13 kieliparia
- MOT Books, 5 teosta
- MOT Mobile Online
- MOT TERMS: TermLink -palvelun avulla voit tuoda omat sanastot MOT Online sanakirja-palveluun kaupallisten sanastojen rinnalle
- MOT -Referencen valikoima tiedonlähteitä: esim. IATE, Euroopan Unionin termitietokanta, joka sisältää EU:ta koskevaa terminologiaa, lyhenteitä ja fraaseja monelta alalta EU:n 24 virallisella kielellä.

Oxford Research Encyclopedias of
• Climate Science
• Communication
• Environmental Science
• International Studies

ProQuest Central – lehtiä ja tietokantoja eri aloilta
• Business/Economics -paketti
• Health Sciences -paketti
• Science and Technology -paketti
• Social Sciences -paketti
• ProQuest Newspapers -paketti

Routledge Encyclopedia of Modernism
Suurin ja kattavin tiedonlähde modernismin tutkijoille.

Pysyväiskäyttöön hankittuja aineistoja

Pysyväiskäyttöön hankittiin erityisesti monia e-kirjakokoelmia ja e-hakuteoksia eri aloilta ja eri kustantajilta, mm. seuraavat:
  • Bloomsbury Education Collections ja Brill Educational Research E-Books. Lähes 250 e-kirjaa vuosilta 2013, 2015 ja 2018 kasvatustieteen alalta.
  • Cambridge Handbooks of Bilingualism, Spanish linguistics, Cognitive linguistics, Areal linguistics, Linguistic typology ja Communication disorders kielten tutkimukseen.
  • Ebscon e-kirjakokoelmat Accounting & Finance, Business, Economics ja Leadership and Management sekä Emeraldin Business, Management & Economics eBooks Collection (n. 140 e-kirjaa), kaikki kirjat vuodelta 2018 kauppatieteiden käyttöön.
  • Elsevierin e-kirjapaketteja Biochemistry, Genetics and Molecular Biology, Biomedical Science and Medicine ja Chemical Engineering vuodelta 2018 (lähes 200 e-kirjaa) ja IET Digital Library Ebooks (lähes 200 e-kirjaa) luonnontieteelle ja tekniikalle. Myös useita Springerin e-kirjapaketteja on hankittu esimerkiksi kemian, fysiikan ja tähtitieteen aloilta.
  • Springer Medicine Collection 2018 ja Elsevier Specialty Medicine 2018 e-kirjapaketit lääketieteen tarpeisiin.
Lehtiarkistoja eri aloilta ostettiin mm. Sagelta ja Wiley-Blackwellilta, Yhteiskuntatieteille politiikan tutkimuksen tarpeisiin hankittiin Digital National Security Archive, joka sisältää Yhdysvaltojen kansallisen turvallisuusarkiston vuoden 1945 jälkeiseltä ajalta julkistettuja asiakirjoja sekä Documents on British Policy Overseas, Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen asiakirjoja, jotka liittyvät Britannian kansainvälisiin suhteisiin ja diplomatiaan ajanjaksolta 1898-1990.

Kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen avuksi hankittiin Screen Studies: Bloomsbury and Faber Screenplays and Criticism. Pysyväiskäyttöön ostettiin myös aiempi vuositilaus The Times Digital Archive vuodesta 1785 lähtien. Arkiston käyttöoikeus kasvaa vuosittain siten, että käyttöoikeus on aina viisi vuotta taaksepäin kuluvasta vuodesta eli tänä vuonna lehtiä voi lukea aina vuoteen 2013 asti. Mm. Times Digital Archivea varten on nyt käytössä myös tekstinlouhinnan työkalu Gale Digital Scholar Lab, joka toimii työvälineenä myös Galen muiden aineistojen eli ECCOn ja NCCOn louhimiseen.

Luotu 07.02.2019 | Muokattu 12.03.2019