Uutuusteos selventää ajatusta ihmisarvosta ja sen kunnioittamisesta

30.11.2018

Lääketieteellisen etiikan professori Veikko Launiksen uudessa teoksessa pohditaan, mitä ihmisyys tarkoittaa.

Pitääkö ihmisyyttä kohdella erityisellä moraalisella kunnioituksella? Professori Veikko Launiksen tuoreen Kirjan tarkoituksena on selventää ja rikastaa ajatusta ihmisarvosta ja ihmisarvon kunnioittamisesta. Se pureutuu ihmisarvon kysymykseen arvoteoreettisella, normatiivisella ja käytännöllisellä tasolla.

Teoksessa Launis pohtii muun muassa seuraavia kysymyksiä: mitä käytännöllisiä seurauksia ihmisarvon kunnioittamisella on? Yksi toiminta tai kohtelu on ihmisarvoa kunnioittavaa ja toinen taas sitä loukkaavaa tai vahingoittavaa. Voidaanko kaikki moraalin velvoitteet - kuten esimerkiksi ihmisoikeudet - perustaa tai palauttaa ihmisarvon kunnioittamisen vaatimukseen?

Kirja puolustaa normatiivisen etiikan tulkintaa, jota voi kutsua arvokkuusetiikaksi eli dignitismiksi. Teos on tarkoitettu tutkimuskäyttöön, oppimateriaaliksi yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin sekä inspiraatioksi opettajille.

TK

Luotu 30.11.2018 | Muokattu 30.11.2018