Väittelyturnaus täynnä verbaalitaistelua 25.-27.10

23.10.2013

Kansainvälisiä puhujia, jotka eivät jää sanattomaksi, kriittistä ajattelua, ajankohtaisten asioiden pohdintaa, näkemyksiä, vasta-argumentteja, dialogia ja taistelua mestaruudesta. Kaikkea tätä on väittelyturnaus Turku Open 2013.

​Angelos Emmanouilidis ja Dimitra Spyratou antoivat taidonnäytteen väittelypuheenvuoroista Tieteen päivillä.

​Loppuviikosta Turkuun kokoontuu joukko, jolle maailma on kiinnostavien aiheiden aarreaitta ja joiden takataskusta löytyy aina pari argumenttia.

Turku Open 2013 -tapahtuman järjestää Turun yliopiston väittelyseura (UTU Debating Club).

– Yleisö pääsee seuraamaan taitavaa väittelyä, jossa puhujan oman näkemyksen esille tuomiseen vaaditaan tietoa ja esiintymistaitoa. Jotta kisassa menestyy, tulee lisäksi seurata tarkasti kanssakilpailijoiden puheenvuoroja ja kyetä vesittämään heidän esittämänsä perustelut, kertoo väittelyseuran puheenjohtaja Angelos Emmanouilidis ja toivottaa kaikki aiheesta kiinnostuneet tervetulleeksi.

Turnaukseen osallistuu kolmekymmentäkuusi joukkuetta, jotka edustavat kahtakymmentä eri väittelyjärjestöä eri puolilta Eurooppaa ja Aasiaa. Turun yliopistosta voittoa lähtee tavoittelemaan kuusi joukkuetta.

Kahden päivän aikana joukkueet mittelevät ensin lauantai-iltana järjestettävän väittelyfinaalin paikasta ja valitut lopulta Turku Open 2013 -mestaruudesta. Puheenvuorot pidetään englanniksi.

– Yleisellä tasolla väittelyiden aiheet voivat vaihdella klassisista aiheista, kuten kuolemanrangaistuksen hyväksyttävyydestä, ajankohtaisiin aiheisiin, kuten siihen, pitäisikö lukukausimaksut ottaa käyttöön suomalaisissa yliopistoissa. Turnauksessa kuultavien väittelyiden aiheet julkistetaan vasta 20 minuuttia ennen kunkin väittelyn alkamista. Näin mikään joukkue ei saa etuylilyöntiasemaa valmistautumisen perusteella, Emmanouilidis korostaa.

Turun yliopiston väittelyseura on Turun yliopiston ylioppilaskunnan alainen opiskelijajärjestö. Väittelytaitoja hiotaan kansainvälisessä ilmapiirissä, sillä järjestöllä on jäseninä paljon ulkomailta Suomeen tulleita opiskelijoita.

Turku Open järjestetään nyt ensimmäistä kertaa.

– Odotimme, että aihetta kohtaan on kiinnostusta, mutta osallistujien suuri määrä yllätti meidät silti positiivisesti. Toivomme, että tapahtumasta syntyy jokavuotinen perinne, Emmanouilidis sanoo.

Väittelyn alkuerät järjestetään Turun yliopistolla Caloniassa ja Educariumissa ja finaali Pyhän Katariinan kirkossa. Yleisöllä on tapahtumaan vapaa pääsy.

Teksti: Henna Borisoff
Kuva: Hanna Oksanen