Valtimokovettumatautia sairastavien tupakoinnin lopettaminen ensiarvoisen tärkeää

10.02.2015

Turkulaistutkijoiden yhteistyö on johtanut uraauurtavaan tutkimukseen, joka avaa uusia näkökulmia valtimokovettumataudin syntymekanismien ymmärtämiseen. Riskitekijöistä tupakointi vaikuttaa erityisen epäsuotuisasti valtimoiden terveydelle tärkeään puriiniaineenvaihduntaan.

​Valtimokovettumatautia eli ateroskleroosia on tutkittu pääosin sepelvaltimotaudista kärsivillä potilailla. Vaikka valtimokovettumataudissa on eri kohde-elimissä paljon samankaltaisuuksia, eroavat taudin piirteet eri kohdissa elimistöä.

Turun yliopiston Medicity-tutkimuslaboratorion ja Turun yliopistollisen keskussairaalan verisuonikirurgian yksikön yhteistyönä on nyt tehty uraauurtavaa tutkimusta alaraajojen valtimokovettumataudin solutason kemiallisista mekanismeista, jotka säätelevät verisuonten sisäkalvon toimintaa.

– Tutkimus on oiva esimerkki kliinisen ja perustutkimuksen yhteistyöstä ja sen tärkeydestä varsinkin nyt, kun kliinisen tutkimuksen tekeminen Suomessa on yhä vaikeampaa, akatemiaprofessori Sirpa Jalkanen Turun yliopistosta sanoo.

Laajassa tutkimushankkeessa on selvitetty valtimonseinämän terveyteen ja veren hyytymisominaisuuksiin vaikuttavan puriiniaineenvaihdunnan merkkiaineiden toimintaa terveillä ja valtimokovettumatautia sairastavilla potilailla.

Ensimmäistä kertaa maailmassa laajassa valtimokovettumatautia sairastavassa potilasjoukossa todettiin puriiniaineenvaihdunnan olevan ateroskleroosia sairastavilla potilailla merkittävästi häiriintynyt.

– Saamiemme tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että ateroskleroosin tyypilliset riskitekijät kuten verenpainetauti, diabetes ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöt, mutta erityisesti tupakointi vaikuttavat epäsuotuisasti valtimonterveydelle tärkeään puriiniaineenvaihduntaan, koska ne lisäävät veren hyytymisominaisuuksia. Myös yksilön puriiniaineenvaihdunnan kyky poistaa tupakoinnin aiheuttamia haitallisia ominaisuuksia vaikuttaa osaltaan asteroskleroosin nopeaan etenemiseen valtimokovettumataudissa.

Tulokset tarjoavat uusia lääkekehitysmahdollisuuksia

Nyt tehdyn tutkimuksen tulokset avaavat aivan uusia näkökulmia koko valtimokovettumataudin syntymekanismeista.

– Tulosten avulla voidaan olemassa olevia lääkkeitä oikein kohdentaen maksimoida tupakoivien potilaiden valtimokovettumataudin hoidosta saama apu. Toisaalta tutkimus osoittaa, että valtimokovettumatautia sairastavien tupakoinnin lopettaminen on ehdottoman tärkeää.

Tulevaisuudessa tutkimustulokset voivat johtaa uusien lääkkeiden kehittämiseen. Lääkkeiden avulla voitaisiin hidastaa valtimokovettumataudin etenemistä ja jopa estää haitallisten verenkiertoa ahtauttavien valtimomuutosten muodostuminen.

PURE ASO – Endoteelisolun puriiniaineenvaihdunnan merkitys asteroskleroosin synnyssä -hankkeen tutkimustulokset julkaistiin arvostetussa Circulation Research -julkaisusarjassa.

JM
Kuva:  Hanna Oksanen