Verkkoväkivalta voi olla vihapuhetta tai trollausta

31.03.2014

Internetissä ilmenevät väkivallan muodot ja verkkotutkimuksen etiikka puhuttivat folkloristiikan oppiaineen järjestämässä internet-etnografian teemaseminaarissa 27.3.

Digitaalisen kulttuurin jatko-opiskelija Anna Haverinen tekee digitaalisen kulttuurin oppiaineeseen väitöskirjaa verkossa ilmenevistä kuolemarituaaleista. Hän kertoi verkkoväkivallan saavan nykyään monenlaisia muotoja.

– Verkkoväkivallan muodoista on yleisimmin esillä vihapuhe eli aggressiivinen vihaa lietsova puhetyyli, joka voi olla joko keskustelunavaus tai kommentointia toiseen kirjoitukseen.

Vihapuheen lisäksi verkkoväkivalta voi olla myös esimerkiksi verkkokiusaamista tai
trollaamista eli keskustelupalstoilla häiriköintiä, johon kuuluu tahallisen provokatiivisten tai ivaavien viestien kirjoittaminen.

– Siinä missä perinteiseltä koulukiusaamiselta voi olla turvassa kotona, verkon kautta tapahtuvaa väkivaltaa ei pääse samalla tavalla pakoon. Netti seuraa koko ajan mukana mobiililaitteissa, Haverinen sanoi.

Tutkimusta verkossa, verkosta vai verkolla?

Tutkijat Riikka Turtiainen ja Sari Östman digitaalisen kulttuurin oppiaineesta korostivat internetissä tehtävän tutkimuksen etiikkaa. Opetustyössä he kertovat huomanneensa, että tutkimusetiikasta täytyy puhua opiskelijoille.

– Helposti voisi ajatella, että kaikki mitä käyttäjät julkaisevat netin julkisilla sivuilla ja palstoilla, on suoraan käytettävissä. Internet tutkimusympäristönä on kuitenkin niin erityinen, että tutkimusetiikka on erottamaton osa sitä, Turtiainen ja Östman totesivat.

Tutkijan on hyvä huomioida eettisten erityisyyksien lisäksi verkkokulttuurin käytännöt.

– Digitaalisen kulttuurin oppiaineessa olemme alkaneet puhua internet- tai virtuaalisen tutkimuksen sijaan verkkoerityisestä kulttuurianalyysista. Se ei ole pelkästään tapa tehdä tutkimusta vaan myös sen huomiointia, millä tavoin tutkittavat ilmiöt verkossa näyttäytyvät, Turtiainen totesi.

Internet on nykyään sekä tutkimuksen lähde, kohde että väline. Niinpä tutkijan on hyvä hahmottaa, tekeekö hän tutkimusta verkossa, verkosta vai verkolla – vai kaikkia yhdessä.

– Verkkoerityinen kulttuurianalyysi kattaa nämä kaikki osa-alueet ja huomioi myös ihmiset ja ilmiöt verkon takana, sanoivat Turtiainen ja Östman.

Maria Ojanen

Luotu 31.03.2014 | Muokattu 31.03.2014