Yhdistetty todellisuus muuttaa historian eläväksi

12.03.2013

Pian voimme seurata älypuhelimen tai datalasien läpi turkulaista elämänmenoa menneinä vuosisatoina.

"Luonnonolosuhteetkin on huomioitava, kun tehdään sovelluksia matkailukäyttöön." Tutkijat saivat tästä konkreettisen esimerkin, kun Pyhän Hengen kirkon virtuaalimallia demonstroitiin Aurajokirannassa 8.3.2013. Kuva: Seppo Helle

​Turun yliopistossa kehitetään yhdistetyn todellisuuden teknologian käyttömahdollisuuksia historiallisten kohteiden esittelyssä Futuristic History -hankkeessa.

Tarkoitus on kehittää sovelluksia, joiden avulla esimerkiksi älypuhelimella voidaan luoda näkymiä menneeseen ja palauttaa jo hävinneitä rakennuksia virtuaalisesti paikoilleen. Innovaatiot ja yrityskehitys (BID) -keskus vetää hanketta. Toisena tutkimusosapuolena on VTT.

Tutkijoiden mukaan Turku on tutkimusprojektille luonteva paikka.

‒ Turku tarjoaa Suomen mittakaavassa paljon historiallisesti kiinnostavia kohteita. Esimerkki lisätyn todellisuuden soveltamisesta voisi olla vaikka ensimmäisen Aurajoen ylittävän sillan, Pennisillan lisääminen nykyiseen kaupunkimaisemaan, sanoo hankkeen vastuullinen johtaja, BIDin erikoistutkija Teijo Lehtonen.

Aitoja elämyksiä tutkitusta tiedosta

Tekniikka mahdollistaa jo nyt sen, että laitteen ‒ älypuhelimen, tabletin tai datalasien ‒ kamera kuvaa nykymaisemaa, johon yhdistetään historiallisia näkymiä. Kun laitteet ja ohjelmistot kehittyvät, voidaan näkymään sijoittaa virtuaalihahmoja toimimaan oppaina tai dramatisoimaan historian tapahtumia.

Jatkossa on mahdollista seurata esimerkiksi kaupungin muuttumista vuosisatojen saatossa.

‒ Kiinnostunut voisi vaikka tarkastella kävellessään kaupungilla, miten Turun palo vuonna 1827 vaikutti kaupunkikuvaan, Lehtonen sanoo.

Sovellusten kehittämisessä tehdään tiivistä yhteistyötä Turun yliopiston historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen kanssa.

‒  Pilottiharjoituksena olemme tutkineet suunnilleen nykyisen Casagrandentalon paikalla 1500‒1600-luvuilla ollutta Pyhän Hengen kirkkoa. Historiantutkijat ovat selvittäneet siihen liittyvää tietoa Turun ja Tukholman arkistoista. Ilman tätä tutkimusta olisimme pelkkien arvailujen varassa.

Peliteknologiat uusiokäyttöön

Vaikka lisätty todellisuus alkaa olla jo kuluttajienkin ulottuvilla, riittää hankkeessa teknistä ratkottavaa: kuinka reaalimaailmaan saadaan saumattomasti ja uskottavasti yhdistettyä virtuaalisia osasia? Entä miten häivyttää näkymästä jotain aikakauteen kuulumatonta?

‒ Tällä hetkellä suuri osa yhdistetyn todellisuuden sovelluksista taitaa olla pelejä. Samoja teknisiä ratkaisuja voidaan kuitenkin käyttää monella muullakin alueella. Tärkeää on, että sovellukset ovat helppokäyttöisiä, sillä matkailusovelluksia käyttää usein ensikertalainen.

Tutkijat uskovat, että yhdistetyn todellisuuden teknologioiden hyödyntäminen voisi virkistää paikallista elinkeinotoimintaa ja jopa parantaa kansallista kilpailukykyä.

‒ Voisiko virtuaalisiin ympäristöihin liittyvästä tietotaidosta tulla uusi suomalainen osaamisalue, joka synnyttäisi paljon tuottavaa liiketoimintaa?

Tutkimushankkeen päärahoittajana toimii Tekes. Lisäksi yhteistyökumppaneina on joukko paikallisia ja kansallisia yrityksiä ja julkisia toimijoita, jotka tuovat hankkeeseen ICT:n, matkailualan ja museoalan osaamista.

Teksti: Taru Suhonen
Kuvat: Hanna Oksanen, Seppo Helle