Yliopistopedagogiikka-lehden teemajulkaisu lääkärikoulutuksesta

16.01.2015

– Lääketieteen opetuksessa on käytössä uusinta teknologiaa ja tuoreimpia opetusmenetelmiä, joten ne tarjoavat ideoita myös muiden alojen opetukseen, toteaa Yliopistopedagogiikka-lehden päätoimittaja, dosentti Mari Murtonen.

​– Lääketieteessä on perinteisesti ollut vahvaa pedagogista kehittämistä, joten siihen keskittyvä teemanumero on kiinnostava muidenkin tieteenalojen näkökulmasta, Murtonen (kuvassa keskellä), Kääpä ja Kortekangas-Savolainen toteavat.

​Yliopisto-opetukseen ja oppimisen kysymyksiin erikoistunutta Yliopistopedagogiikka-verkkolehteä julkaisee Peda-forum, joka on avoin valtakunnallinen yliopistopedagogiikan yhteistyö- ja asiantuntijaverkosto.

Lääketieteen opetukseen keskittynyt vuoden 2014 toinen numero oli lehden ensimmäinen teemajulkaisu. Lehden ensimmäiset vierailevat päätoimittajat olivat Turun yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta professori emeritus Pekka Kääpä sekä lääketieteellisen tiedekunnan koulutuksen tutkimus- ja kehittämisyksikön (TUTKE) johtaja, dosentti Outi Kortekangas-Savolainen.

– Teemanumeron artikkelien kirjoittajat edustavat koko suomen lääketieteen osaamista ja mukaan kirjoittamaan on saatu kansainvälinen oppimisen huippututkijakin, Murtonen kertoo.

Lääketieteellinen opetus murrosvaiheessa

Yliopistopedagogiikka-lehden lääketieteen koulutuksen teemanumeron pääkirjoituksessaan Kääpä ja Kortekangas-Savolainen toteavat, että julkaisun ilmestyminen osuu suomalaisen lääkärikoulutuksen aktiiviseen ja innovatiiviseen vaiheeseen.

– Lähes kaikissa Suomen lääketieteellisissä tiedekunnissa tehdään tällä hetkellä tutkinnon uudistamistyötä. Oppimisympäristöt ja menetelmät ovat muutoksessa sähköisten oppimisympäristöjen vallatessa alaa. Koulutus on lisääntyvässä määrin poikkitieteellistä ja moniammatillista; siinä painotetaan ammatillisuutta, humaaniutta sekä psykososiaalisia tekijöitä, vierailevat päätoimittajat kertovat.

Kääpä ja Kortekangas-Savolainen selventävät, että lääkärikoulutuksessa pyritään jatkossa entistä suurempaan työelämävastaavuuteen ja potilaslähtöisyyteen. He korostavat myös elinikäisen oppimisen merkitystä.

– Lääketieteessä tieto ja työympäristöt muuttuvat koko ajan vauhdilla. Siksi oppimaan oppimisen taidot ovat äärimmäisen tärkeitä ja ne tulisi opetella jo opiskelun aikana.

Turun yliopiston lääkärikoulutus huipputasoa

Turun yliopiston lääketieteellinen opetus on korkeatasoista sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Murtonen antaa erityistä arvoa Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan pedagogiselle kehitystyölle ja siihen keskittyneelle TUTKElle.

– Tiedekunnassa on otettu käyttöön kaikkien opiskelijoiden henkilökohtainen ja kattava tuutorointijärjestelmä sekä portfoliotyöskentely. Näin voidaan tukea ja seurata opiskelijoiden edistymistä ja kasvua lääkäriksi. Tiimityöhön ja kommunikaatioon on panostettu erityisesti. Opiskelijat ovat keskeisesti mukana opintojen suunnittelussa ja toteutuksessa, Kääpä ja Kortekangas-Savolainen kertovat.

Voimakas kehitystyö on huomattu myös valtakunnallisesti: korkeakoulujen arviointineuvosto myönsi Turun lääkärikoulutukselle, ainoana Suomessa, yliopistokoulutuksen laatuyksikköstatuksen vuosille 2010–2012.

Uusimman Yliopistopedagogiikka-lehden voit lukea tästä.

Lisätietoa:

Yliopistopedagogiikka