Yritysten uudistumiskäytännöt kiertoon

03.04.2014

Kuuden yliopiston kauppatieteilijät keräsivät hyviä uudistumisen käytäntöjä kymmenistä yrityksistä osoittaakseen, että uudistumisen ei tarvitse olla vaikeaa.

INWORK-hankkeessa tutkittiin vuosina 2012‒2013 pk-yritysten uudistamista ja uudistumisen johtamista kuuden suomalaisen yliopiston yhteistyönä. Hankkeessa mukana olleille yrityksille kehitettiin uusia työtapoja ja havainnoitiin olemassa olevia käytäntöjä.

Akateemisessa viitekehyksessä on syntynyt konferenssipapereita ja tieteellisiä artikkeleita, mutta muuten tutkijat ovat pysyneet hyvin lähellä yritysten arkea. Punaisena lankana on ollut osoittaa, että uudistuminen on helppoa.

‒ Monta kertaa riittää, että asioita ajatellaan eri tavalla, sanoo yrittäjyystutkija Satu Aaltonen Turun kauppakorkeakoulusta.

Tutkijat painottavat, että vastuu uudistumisesta on koko organisaatiolla. Esimiesten tehtäväksi jää varmistaa, että uudistuminen on mahdollista: jättävätkö kokouskäytännöt aikaa ideoinnille tai sallivatko tilat spontaanitkin kohtaamiset? Aaltonen vertaa työympäristön fyysisten tilojen merkitystä uusiin oppimismenetelmiin ja -ympäristöihin.

‒ Pulpetit ja opettajanpöytä luokkahuoneessa vievät tiettyyn vanhaan tapaan ajatella, tiettyihin rooleihin. Samoin työpaikoilla myös fyysisellä ympäristöllä ja ratkaisuilla on vaikutuksensa siihen, miten helppo työntekijän on ottaa aktiivista roolia tai miten eri osastojen ihmiset kohtaavat toisiaan.

Ahaa-elämyksiä havainnoista

Hankkeessa kerätyt havainnot on koottu verkkosivustona julkaistuksi Toimii käytännössä! -käsikirjaksi. Ideana on ollut tuottaa pk-yrityksille helposti lähestyttäviä ideoita ja käytännön työkaluja.

Yritysyhteistyössä on hhuomattu, että uusille ideoille on tilausta. Suuryrityksissä on omat koneistonsa kehitystyölle ja innovoinnille, mutta pienemmissä organisaatioissa koetaan usein, että resurssit menevät muuhun kuin uudistumiseen.

‒ Totta kai yritykset kehittyvät vähitellen ja muokkaavat tuote- ja palvelutarjontaansa, mutta siihen, että uudistumisen kysymysten äärelle pysähdyttäisiin, ei kaikilla tunnu olevan aikaa. Tulipalojen sammuttaminen on arjen pyörittämisessä monille tuttua.

Satu Aaltonen poimi kauppakorkeakoulun Mercurius-lehden numeroon 1/2014 INWORK-hankkeen havaintojen pohjalta viisi helppoa käytäntöä, joita jokaisessa organisaatiossa ja työpaikassa kannattaisi pohtia. Lue vinkit ja koko artikkeli lehden sähköisestä näköisversiosta!

Teksti: Taru Suhonen
Kuvitus: Milla Risku