Addiktiivinen toiminta on paljon muutakin kuin halun tyydyttämistä (Väitös: Susanne Uusitalo 3.12.2015, filosofia)

26.11.2015

Addiktioteorioissa oletetaan usein addiktiivinen toiminta liian kapeasti. Voimakas halu, lyhytnäköisyys, vinoutunut päätöksenteko tai tahdonheikkous eivät yksin riitä kuvaamaan addiktiivista toimintaa, mutta yhdessä ne muodostavat riittävän ehdon addiktiolle.

​Turun yliopiston tiedote 26.11.2015

Mitä tapahtuu kun addiktoitunut henkilö toimii addiktionsa mukaisesti? Susanne Uusitalon Turun yliopistoon tekemä väitöstutkimus pyrkii vastaamaan tähän kysymykseen ja tekemään addiktioihin liittyvän toiminnan ja toimijuuden ymmärrettäväksi analyyttisen filosofian keinoin.

Addiktiivista toimintaa on yritetty ymmärtää monesta eri näkökulmasta. Eri näkökulmien edustajat painottavat addiktiivisessa toiminnassa keskeisiksi näkemiään piirteitä ja pyrkivät näiden avulla kuvailemaan ilmiön.

Sairausnäkemyksen mukaan addiktoituneet toimijat eivät hallitse omia tekojaan, kun taas valintateorian kannattajat korostavat sitä, että addiktoituneet toimijat toimivat parhaaksi näkemällään tavalla. Joidenkin mielestä taas addiktiivinen toiminta johtuu häiriöstä toimijan tahdossa. Joskus kaikkien näiden näkökulmien edustajat väittävät kuvailevansa samoja ihmisiä ja heidän toimintaansa käsitteillä, jotka vaikuttavat keskenään ristiriitaisilta.

– Osoitan tutkimuksessani, että mainitut kolme näkökulmaa kuvaavat ilmiötä osittain ongelmallisesti ja puutteellisesti. Tarjoan näkökulman, jossa neljä keskeistä piirrettä, jotka eivät ole erikseen välttämättömiä tai riittäviä, muodostavat yhdessä riittävän ehdon addiktiolle. Nämä piirteet ovat voimakas halu, lyhytnäköisyys, vinoutunut päätöksenteko ja tahdonheikkous, ja ne tulee ymmärtää jatkuvan ja aktiivisen toimijuuden viitekehyksessä. Piirteet muodostavat aktiivisen toimijan toimintaan näkökulman, joka sisältää monenkaltaisia tekoja, Uusitalo sanoo.

Hän lisää, että tiedostamalla inhimillisen toiminnan moninaisuus, myös ymmärrys addiktiivisesta toiminnasta kasvaa.

– Tämä ymmärrys voidaan myös hyödyntää, ei vain addiktiota koskevassa teoretisoinnissa, mutta myös addiktioita koskevassa päätöksenteossa yhteiskunnallisella tasolla.

**

Torstaina 3. joulukuuta 2015 kello 12.00 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub2-sali, Assistentinkatu 7, Turku) julkisesti tarkastettavaksi VTL, FM Susanne Uusitalon väitöskirja Addiction in Action.Virallisena vastaväittäjänä toimii Jessica Pepp Oslon yliopistosta ja kustoksena professori Juha Räikkä Turun yliopistosta.

VTL, FM Susanne Uusitalo on syntynyt vuonna 1978. Ylioppilastutkintonsa hän suoritti 1997 Ulvilan lukiossa ja valtiotieteen lisensiaatin tutkintonsa 2013 Turun yliopistossa. Väitös kuuluu filosofian alaan.

**

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet