Agenttipohjaiset dynaamiset menetelmät parantavat energiatehokkuutta (Väitös MSc Alexander Yin, 28.8.2013)

21.08.2013

MSc Alexander Yin tutki väitöstyössään energiatehokkuutta ja sitä edistäviä tietoteknisiä järjestelmiä. Hän kehitti tutkimuksessaan agenttipohjaisia dynaamisia järjestelmiä, joilla energiatehokkuutta pystytään parantamaan.

​Turun yliopiston väitöstiedote 21.8.2013

Energiatehokkuus tulee olemaan lähitulevaisuudessa erittäin tärkeää tieto- ja viestintäteknologialle.

- Tietotekniikan merkitys yhteiskunnalle sekä kansallisella ja kansainvälisellä tasolla kasvaa jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. Samaan aikaan myös tietoisuus sekä vaatimukset laitteiden energiataloudellisuudesta sekä tietotekniikan roolista kestävän kehityksen saavuttamiseksi kasvavat, Yin selittää.

Energia- ja kustannustehokkaita ratkaisuja

Yinin väitöstutkimuksessa keskitytään erityisesti tietoteknisiin järjestelmiin, jotka sisältävät useita laskentayksiköitä ja prosessoriytimiä. Tutkimuksessa on kehitetty järjestelmätason arkkitehtuurisia menetelmiä.

Tutkimustyö painottuu verkkopiireihin, jotka tarjoavat tehokkaan ja joustavan kommunikaatioarkkitehtuurin järjestelmäpiireille. Työssä on kehitetty agenttipohjaisia dynaamisia menetelmiä, joiden avulla pystytään optimoimaan verkkopiirien toimintaa.

- Näiden menetelmien avulla voidaan parantaa energiatehokkuutta ja samalla myös muita kustannustehokkuuteen liittyviä seikkoja kuten järjestelmän luotettavuutta ja suorituskykyä, Yin kertoo.

--
Keskiviikkona 28. elokuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (ICT-talo, Lambda-auditorio, Joukahaisenkatu 3-5) julkisesti tarkastettavaksi MSc Alexander Yinin väitöskirja ”On Energy Efficient Computing Platforms”. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Zheng Yan Aalto-yliopistosta (Xidian University, Kiina) ja kustoksena apulaisprofessori Pasi Liljeberg.

MSc Alexander Yin on syntynyt vuonna 1984 Kiinassa ja suorittanut siellä Master of Science -tutkinnon 2006 (Xi'an Jiaotong University) ja 2012 Master of Business and Administration (MBA) –tutkinnon Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa. Väitös kuuluu tietotekniikan alaan.

Luotu 21.08.2013 | Muokattu 06.07.2021