Äidin mikrobisto voi vaikuttaa lapsen kehitykseen jo raskauden aikana (Väitös: FM Juhani Aakko, 12.12.2016, elintarvikekehitys)

08.12.2016

Sikiö saattaa altistua äidin mikrobeille tai mikrobien osille jo kohdussa raskauden aikana eli paljon aiemmin oletettua aikaisemmin. Tämän todistaa Juhani Aakon Turun yliopistoon tekemä väitöstutkimus.

​Turun yliopiston tiedote 8.12.2016

Filosofian maisteri Juhani Aakko tutki väitöskirjatyössään kuinka ympäristö, ravinto ja äidin mikrobisto vaikuttavat suoliston mikrobiston kehittymiseen varhaislapsuudessa.

– Äidin mikrobistolla on osoitettu vaikuttavan merkittävästi lapsen suolistomikrobiston kehitykseen. Tutkimustulokseni osoittavat, että sikiö saattaa altistua äidin mikrobeille tai mikrobien osille jo kohdussa. Syntymän jälkeen mikrobiston kehitykseen vaikuttavat muun muassa ravitsemus ja ympäristö, Aakko kertoo.

Imeväisellä äidinmaito toimii pääasiallisena mikrobien ja muita mikrobistoa muokkaavien tekijöiden, kuten äidinmaidon oligosakkaridien, lähteenä.

– Äidinmaidon mikrobiston koostumus sekä oligosakkaridipitoisuudet ovat vahvasti yksilöllisiä ja väitöskirjassani osoitin, että niiden välillä on yhteys, Aakko sanoo.

Suoliston mikrobiston kehityksen häiriöiden on todettu olevan yhteydessä lukuisiin immuunivälitteisiin sairauksiin, kuten tulehduksellisiin suolistosairauksiin, atopiaan, allergioihin ja liikalihavuuteen.

– Suolistomikrobiston kehittymisen ja siihen vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen voi mahdollistaa mikrobiston muokkauksen sen kehityksen eri vaiheissa ja tarjota uusia toimivia ratkaisuja näiden sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon tulevaisuudessa, Aakko sanoo.

Hän tarkasteli ympäristön ja hygienian vaikutusta mikrobiston kehitykseen vertailemalla suomalaisten ja malawilaisten kuuden kuukauden ikäisten lasten suolistomikrobistoa.

– Malawilaisilla oli rikkaampi ja monipuolisempi Lactobacillus -mikrobisto, jonka koostumus oli selkeästi erilainen kuin suomalaisilla. Mielenkiintoisena havaintona oli, että kolmasosalta suomalaisista lapsista löytyi suolistosta L. rhamnosus GG probioottikantaa, vaikka lapset tai äidit eivät olleet nauttineet probioottituotteita, Aakko kertoo.

Havainto tehtiin käyttäen kanta-spesifistä PCR-pohjaista menetelmää, jonka tarkkuus määritettiin väitöskirjassa.

– Suomessa on pitkä L. rhamnosus GG-probioottien käyttöhistoria. LGG-tuotteita on ollut markkinoilla 1990-luvun alusta asti, minkä vuoksi on mahdollista, että kyseinen mikrobi tai siitä muuntuneet kannat ovat nykyään osa suomalaisten tavallista mikrobistoa, Aakko sanoo.

Väitöskirjassa tarkasteltiin myös rasvapohjaisten ravintolisien vaikutusta malawilaisten lasten suolistomikrobistoon, mutta näiden välillä ei ollut yhteyttä tutkimustulosten mukaan. Suolistomikrobistolla on todettu olevan yhteys lasten aliravitsemuksen ja ravintolisien vaikutusten kanssa ja rasvapohjaisilla ravintolisillä on pyritty ehkäisemään lasten aliravitsemusta kehitysmaissa, mutta niiden vaikutusta suolistomikrobistoon ei ole aikaisemmin tunnettu.

Väitöskirjassa hyödynnettiin laaja-alaisesti sekä uusia että vanhoja mikrobiston määritysmenetelmiä ja arvioitiin eri menetelmien soveltuvuutta ja merkitystä mikrobiston tutkimuksessa nyt ja tulevaisuudessa.

***

FM Juhani Aakko esittää väitöskirjansa New Insights into Human Gut Microbiota Development in Early Infancy: Influence of Diet, Environment and Mother's Microbiota julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa maanantaina 12.12.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Arc 1, Arcanuminkuja 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Cristophe Lacroix (ETH Zürich, Sveitsi) ja kustoksena professori Seppo Salminen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

FM Juhani Aakko on syntynyt vuonna 1987 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Turun Suomalaisen yhteiskoulun lukiossa vuonna 2006. Korkeakoulututkintonsa (FM) Aakko suoritti Turun yliopistossa vuonna 2013. Väittelijä työskentelee tutkijakoulutettavana Turun yliopistossa sekä projektitutkijana Turun biotekniikan keskuksessa. Väitöksen alana on elintarvikekehitys.

Väittelijän yhteystiedot: p. 0400488424, jaaakk(at)utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/aakko_juhani.jpg