Algot Untola kirjoittaa väärin – ja tekee sen tietoisesti (Väitös FL Kaisa Kurikka, 8.6.2013)

31.05.2013

Algot Untola (1868–1918) käytti kirjallisessa tuotannossaan yli 40 eri tekijänimeä, joista tunnetuimmat ovat Maiju Lassila ja Irmari Rantamala. FL Kaisa Kurikan Algot Untola ja kirjoittava kone -väitöstutkimuksen mukaan Untola rakensi omaa estetiikkaansa käyttämällä eri tekijänimiä ja erilaisia tapoja kirjoittaa.

Turun yliopiston väitöstiedote 31.5.2013

​Moniniminen tekijyys oli Untolalle keino vastustaa 1900-luvun alun näkemyksiä tekijyydestä ja esteettisistä säännöistä.

– Untolan omia sanoja mukaillen: Untola kirjoitti väärin mauttomia tekeleitä, jotka olivat liikaa 1900-luvun alkupuolen suomalaiselle taidekirjallisuudelle, Kurikka kertoo.

Algot Untola ja kirjoittava kone on tutkimus tekijyydestä, tekijänimistä ja kirjoittamisen moniulotteisuudesta. Tutkimus paneutuu tarkastelemaan Untolan eri nimillä kirjoittamia tekstejä tekijyyden näkökulmasta. Tekijänimien erilaiset tyylit nähdään aktiivisina ilmauksina ja pyrkimyksinä rakentaa omaehtoista tapaa toimia luovana kirjoittajana.

– Yhtäältä Untolan tekijänimien on pakko sitoutua kirjallisuuden kentän sääntöihin, mutta samalla he pakenevat niin kirjoittamista kuin taiteilijana toimimista säänteleviä rajoituksia, Kurikka sanoo.

Tutkimuksen laaja aineisto koostuu eri tekijänimien tuotannoista. Mukana ovat Maiju Lassilan, Irmari Rantamalan ja J. I. Vatasen julkaisemia romaaneja, kuten Lassilan Liika viisas ja Rakkautta sekä Rantamalan laajat teokset Harhama ja Martva. Sen lisäksi tutkimus perehtyy julkaisemattomiin käsikirjoituksiin, esimerkiksi Liisa Vatasen Veden haussa ja Kansan seassa -kirjoituksiin. Niin ikään Untolan kirjeenvaihto on osa tutkimuksen aineistoa.

Erittelemällä näitä tekstejä sekä kartoittamalla tekijäteoreettista tutkimusta Algot Untola ja kirjoittava kone -väitöskirja hahmottelee uudenlaisen näkemyksen Untolan moninimisestä tekijyydestä ja myös kehittelee uusia tapoja tarkastella kirjallista tekijyyttä.

***

Lauantaina 8. kesäkuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (PharmaCity, Pha1-auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4) julkisesti tarkastettavaksi filosofian lisensiaatti Kaisa Elina Kurikan väitöskirja ”Algot Untola ja kirjoittava kone”. Virallisena vastaväittäjänä toimii FT Anna Helle Jyväskylän yliopistosta ja kustoksena professori Lea Rojola.

FL Kaisa Kurikka on syntynyt 1963 Tampereella ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1982 Tampereen lyseon lukiosta. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi 1992 ja filosofian lisensiaatiksi 2002 Turun yliopistosta, jossa hän toimii yliopisto-opettajana. Väitös kuuluu kotimaisen kirjallisuuden alaan.

Luotu 31.05.2013 | Muokattu 01.12.2020