Amazoniasta löytyi paljon tieteelle tuntemattomia loispistiäislajeja (Väitös: MSc Isrrael Gómez, 20.2.2015)

13.02.2015

Perulainen Isrrael Gómez löysi ja nimesi Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa lukuisia tieteelle tuntemattomia loispistiäislajeja. Hän tutki loispistiäisten monimuotoisuutta Perun Amazoniassa. Tutkimus lisää tietämystä uuden maailman tropiikin Ichneumonidae-loispistiäisistä ja korostaa Perun Amazonian merkittävyyttä yhtenä loispistiäisten lajirunsauden tärkeimmistä keskittymistä.

​Suuren osan Etelä-Amerikasta peittävä Amazonia on maailman laajin yhtenäinen sademetsäalue. Se on tunnettu valtavasta biologisesta monimuotoisuudestaan. Suurin osa alueesta on vielä tutkimatonta, ja alueelta löydetäänkin jatkuvasti tieteelle tuntemattomia eläin- ja kasvilajeja. Alueen hyönteislajisto tunnetaan vielä äärimmäisen huonosti.

– Loispistiäiset hallitsevat hyönteismaailmaa lähes kaikkialla. Trooppisista loispistiäisistä tunnetaan kuitenkin vasta murto-osa. Juuri se tekee niistä kiehtovan tutkimuskohteen, Gómez kertoo.

Viimeaikaiset tutkimukset viittaavat siihen, että Ichneumonidae-heimon loispistiäiset saattavat olla paljon oletettua monimuotoisempia Amazoniassa ja muilla trooppisilla sademetsäalueilla. On jopa esitetty, että heimo olisi lajirikkain koskaan maapallolla elänyt eläinheimo.

Tutkimuksessa selvitettiin loispistiäisten monimuotoisuutta erityisesti Perun alankosademetsäalueella. Kenttätutkimukset keskittyivät pohjoiseen sekä eteläiseen Amazoniaan.

– Trooppisten hyönteisten monimuotoisuudesta on mahdollista saada tarkka kuva ainoastaan pitkäkestoisten maastotutkimusten aikana. Väitöskirjatutkimukseni aikana vietin noin vuoden Amazonian sademetsäalueella aineistoa keräten. Tutkin myös suuren määrän eri luonnontieteellisten museoiden kokoelmissa olevia uuden maailman tropiikista kerättyjä Ichneumonidae-loispistiäisiä, Gómez kuvailee.

Pitkäkestoiset maastotutkimukset paljastivat Amazoniasta monimuotoisen loispistiäislajiston. Työn aikana löytyi myös paljon tieteelle tuntemattomia lajeja, jotka nimettiin osana tutkimusta. Myös suuri yleisö sai osallistua uusien lajien nimeämiseen Turun Sanomissa ja perulaisessa El Comercio-sanomalehdessä järjestettyjen nimikilpailujen kautta.

***

Perjantaina 20. helmikuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (päärakennus, Tauno Nurmela -sali, Yliopistonmäki, Turku) julkisesti tarkastettavaksi MSc Isrrael Gómezin väitöskirja ”Taxonomy and Species Richness of Amazonian Pimplinae and Rhyssinae (Hymenoptera: Ichneumonidae)” (Loispistiäisalaheimojen Pimplinae ja Rhyssinae (Hymenoptera: Ichneumonidae) taksonomia ja lajirunsaus Amazoniassa). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Tommi Nyman Itä-Suomen yliopistosta ja kustoksena dosentti Ilari Sääksjärvi Turun yliopistosta.

MSc Isrrael Gómez on syntynyt 1984 Limassa, Perussa. Master of Science -tutkinnon Gómez suoritti 2009 Turun yliopistossa. Väitös kuuluu biologian alaan.

Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 13.02.2015 | Muokattu 29.07.2021