Anonyymius avaa nuorille väylän kommunikoida netissä (Väitös MSc Teo Keipi 21.08.2015, taloussosiologia)

13.08.2015

Anonyymiys tarjoaa nuorille väylän sekä sosiaalisten sekä henkilökohtaisten tarpeiden täyttämiseen netissä. Nuoret kuvailivat Teo Keipin väitöstutkimuksessa mahdollisuutta esiintyä netissä nimettömänä ja kasvottomina turvallisuutta luovaksi ja vapauttavaksi. Anonyymiys ilmiönä nuorten näkökulmasta moniulotteisempi tekijä kuin aiemmin on todettu.

​Turun yliopiston tiedote 13.8.2015

Keipi toteaa Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa anonyymiyden olevan nuorille työkalu, jonka välityksellä oli helpompi kommunikoida toisten kanssa ja ilmaista omaa itseä ja etsiä omaa identiteettiä.

– Anonyymiys oli nuorten näkökulmasta myös keskeinen vaikuttaja internetin riskeihin, kun nimimerkin tai valeidentiteetin suojassa voidaan hyökätä vastuutta toisia henkilöitä vastaan. Anonyymiys mahdollistaa uusia keinoja hyväksikäyttöön jonka hinnan maksaa useimmiten naiivi käyttäjä, Keipi sanoo.

Internet ja sosiaalinen media on viimeisen vuosikymmenen aikana muuttunut nopeasti ja tullut osaksi nuorten ihmisten elämää teknologisesti edistyneissä maissa. Nämä teknologian avaamat kehityspolut ovat avanneet laajan kirjon mahdollisuuksia itseilmaisuun ja sosiaalisiin suhteisiin, jotka luovat käyttäjille myös uusia riskejä.

Keipi tutki Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa suomalaisnuorten suhtautumista internetin yhteen keskeisimpiin piirteisiin, anonyymiyteen eli siihen kuinka nettivuorovaikutuksessa vuorovaikutuksen osapuolet jäävät olennaisesti piiloon. Osa kirjoittaa nimimerkillä ja osa kommunikoi paljastamatta kasvojaan. Tutkimuksessa anonyymiutta lähestytään moniulotteisena ilmiönä, jossa on eri tasoja.

Anonyymiys on keskeinen osa internetin käyttöä, oli sitten kyse verkkosurffaamisesta tai kanssakäymisestä sosiaalisessa mediassa. Keipi tutki nuorten käsityksiä anonyymiydestä verkossa ja sen vaikutuksista. Tutkimus pyrki myös identifioimaan millaiset psykologiset ja sosiodemografiset piirteen liittyvät anonyymiyden suosimiseen internetissä.

– Nuorten mukaan suuri osa internetin riskeistä ja hyödyistä liittyy anonyymiyteen, joka on nuorisotutkimuksessa harvoin käsitelty. Tiedonpuute on ongelmallista, jos anonyymiys vaikuttaa keskeisesti kanssakäymiseen ja itseilmaisuun, Keipi toteaa.
Väitöskirjan tulokset avaavat moniulotteisen kuvan nettianonyymiyden eri muodoista, mahdollisuuksista ja riskeistä. Tutkimuksen viitekehys on uusi ja siinä arvioidaan internetin yleisten käyttötapojen yhtymäkohtia  käyttäjän haluihin tai tarpeisiin.

***

Perjantaina 21. elokuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Tauno Nurmela -sali, päärakennus, Yliopistonmäki) julkisesti tarkastettavaksi Master of Science Teo Keipin väitöskirja Now you see me, now you don't: A study of the relationship between internet anonymity and Finnish young people (Nyt näet minut, nyt et: Tutkimus koskien suomalaisnuorten suhtautumista internet-anonyymiyteen). Virallisena vastaväittäjänä toimii Dr. Bernie Hogan (Oxford University, UK) ja kustoksena professori Pekka Räsänen.

M.Sc. Teo Keipi (s. 1984) on suorittanut vuonna 2007 Master of Science -tutkinnon George Mason Universityssä, Yhdysvalloissa. Keipi työskentelee projektitukijana Turun yliopistossa. Väitös kuuluu taloussosiologian alaan.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 13.08.2015 | Muokattu 05.08.2021