Bakteerit syövät öljyä Itämeressä (Väitös: MMM Anna Reunamo, 15.5.2015, biologia)

08.05.2015

Anna Reunamo tutki biologian alaan kuuluvassa väitöstyössään Itämeren bakteeriyhteisöjä. Tulokset antavat arvokasta tietoa siitä, miten erilaiset ympäristötekijät vaikuttavat Itämeren ekosysteemin tasapainoon ja toimintaan.

​Turun yliopiston tiedote 8.5.2015

Reunamo tutki biologian alaan kuuluvassa väitöstyössään Turun yliopistossa eri tekijöiden vaikutusta Itämeren bakteeriyhteisöihin. Erityisen kiinnostuksen kohteena tutkimuksessa olivat diesel- ja raakaöljyn sekä polysyklisten aromaattisten hiilivetyjen (PAH) hajoaminen Itämeressä.

‒ Bakteerit ovat keskeisessä roolissa luonnon biogeokemiallisissa prosesseissa ja sellaisissa ihmisen aiheuttamissa ilmiöissä kuten rehevöityminen, öljyonnettomuudet tai haitallisten aineiden päätyminen mereen. Sedimentoituneen öljyn biohajoamista on tärkeätä seurata, sillä öljystä saastuneen pohjan keinotekoinen muokkaus öljyn biohajoamiselle suotuisammaksi on haasteellista, Reunamo sanoo.

Öljy-yhdisteiden hajoaminen Saaristomerellä ja Suomenlahdella

Reunamo tutki työssään mikrokosmoskokeilla Saaristomeren vesifaasin bakteerien kykyä hajottaa dieselöljyä. Dieselöljykokeissa hallitsevat bakteeriryhmät riippuivat aiemmasta öljyaltistuksesta: bakteeriryhmät poikkesivat aiemmin öljylle altistuneen vesialueen vesinäytteessä puhtaan alueen näytteen yhteisöistä.

‒ Öljyaltistus sekä ympäristön muut tekijät kuten happipitoisuus vaikuttavat siihen, mitkä bakteeriryhmät ovat vallitsevia kussakin ympäristössä. Tutkimustulokset osoittavat, että öljy hajoaa biologisesti monimuotoisten bakteeriyhteisöjen toimesta Itämeressä. Niin pohjan sedimentit kuin vesikerros sekä raudasta ja mangaanista laajoille pohja-alueille muodostuneet saostumat sisältävät bakteereita, jotka kykenevät hajottamaan hiilivety-yhdisteitä.

Bakteeriyhteisöjen rakenne muotoutuu erilaisten tekijöiden vaikutuksesta

Reunamo vertasi työssään Saaristomeren pinnan mikrokerroksen bakteeriyhteisöjä niiden alapuolisen veden bakteeriyhteisöihin. Tulosten mukaan Saaristomeren pinnan mikrokerroksen bakteeriyhteisöt poikkeavat alusveden bakteeriyhteisöistä.

Väittelijä korostaa, että Itämeri on ainutlaatuinen biologisilta, geokemiallisilta ja fysikaalisilta ominaisuuksiltaan. Suurempien eliöiden suhteen lajisto on Itämerelle tunnusomainen ja harvalukuinen, mutta mikrobilajisto on monimuotoinen. Alhaisemman suolapitoisuuden vuoksi bakteeriyhteisöt poikkeavat valtamerten yhteisöistä.

‒ Tutkimustieto Itämeren bakteeriyhteisöistä ja niiden vasteista erilaisille ympäristötekijöille auttaa arvioimaan myös laajemmin erilaisten tekijöiden vaikutusta Itämeren ekosysteemin tasapainoon ja toimintaan.

***

Perjantaina 15. toukokuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Luonnontieteiden talo 1, luentosali X, Vesilinnantie 5, Turku) julkisesti tarkastettavaksi MMM Anna Reunamon väitöskirja Bacterial community structure and petroleum hydrocarbon degradation in the Baltic Sea (Bakteeriyhteisöjen rakenne ja öljynhajotus Itämeressä). Virallisena vastaväittäjänä toimii tohtori Veljo Kisand Tarton yliopistosta Virosta ja kustoksena professori Mikko Nikinmaa Turun yliopistosta.

MMM Anna Reunamo on syntynyt 1980 Helsingissä ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1999 Vaskivuoren lukiosta Vantaalta. Maatalous- ja metsätieteiden maisteriksi Reunamo valmistui 2007 Helsingin yliopistosta. Parhaillaan hän toimii Suomen ympäristökeskuksessa SYKE:ssä ulkopuolisena tutkijana. Väitös kuuluu biologian alaan.

Luotu 08.05.2015 | Muokattu 02.08.2021