CIP2A-onkoproteiini lisää rintasyövän kasvua ja säätelee hoitovastetta (Väitös 14.6.2013, FM Anni Laine)

10.06.2013

FM Anni Laineen patologian väitöstutkimus osoittaa CIP2A-onkoproteiinin edistävän rintasyövän syntyä ja kasvua sekä säätelevän rintasyöpäpotilaiden hoitovastetta. Tutkimustulokset tarjoavat mahdollisen uuden lääkekehityskohteen.

​Turun yliopiston väitöstiedote 10.6.2013

Tietyssä rintasyöpäpotilasryhmässä kasvainten korkean CIP2A:n ilmentymisen osoitettiin estävän kemoterapiavastetta. Tutkimalla rintasyöpäsolujen toimintamekanismeja osoitettiin, että CIP2A-onkoproteiini edistää syöpäsolujen kasvua estämällä solujen ajautumista peruuttamattomaan kasvun pysähtymiseen eli senesenssiin.

Solut ohittavat senesenssin syövän synnyssä

Normaalien solujen muuntuessa syöpäsoluiksi niiden täytyy sekä voimistaa solun kasvua edistäviä mekanismeja että ohittaa useita solun kasvua estäviä suojamekanismeja. Yksi näistä suojamekanismeista on senesenssi. Erilaisten solun ulkoisten ja sisäisten stressien aiheuttamina normaalit solut voivat ajautua senesenssiin. Senesenssi pystyy estämään syövälle tyypillistä solujen hallitsematonta jakaantumista.

– Tutkimuksessani osoitan, että normaalien solujen muuntuessa syöpäsoluiksi CIP2A:n ilmentyminen kasvaa. Tämä estää solujen ajautumisen senesenssiin, patologian alalta Turun yliopistossa väittelevä Anni Laine kertoo.

Työssä tunnistettiin myös ennestään tuntematon mekanismi, jolla CIP2A estää senesenssiä säätelemällä syöpäsolujen kasvua ylläpitävää E2F1-proteiinia.

Tutkimustulokset edesauttavat oikean hoidon valintaa

Useiden käytössä olevien kemoterapioiden tehokkuus perustuu ainakin osaksi syöpäsolujen ajamiseen senesenssiin. Senesenssin on yleisesti ehdotettu olevan varteenotettavampi keino tuhota syöpäsoluja kuin mahdollisimman voimakkaan solukuoleman aiheuttaminen, koska viimeksi mainitusta hoitotavasta selviytyneet solut saattavat olla alkuperäisiä aggressiivisempia.

Tutkimuksessa todettiin HER2-negatiivista rintasyöpää kantavien potilaiden kasvaimen korkean CIP2A:n ilmentymisen estävän vastetta senesenssiä aiheuttavalle hoidolle.

– Tätä tietoa voitaisiin jo lähitulevaisuudessa käyttää hyväksi valikoitaessa rintasyöpäpotilaille sopivaa hoitomuotoa, Laine kertoo.

Tämän lisäksi tutkimuksessa osoitettiin CIP2A:n ja E2F1:n välisen säätelyn eston olevan tehokas lähestymistapa rintasyöpäsolujen ajamiseksi senesenssiin.

– Tästä syystä CIP2A:n ja E2F1:n välisen vuorovaikutuksen esto tarjoaa mahdollisen uuden kohteen lääkekehitykselle rintasyövässä, Laine sanoo.

***

Perjantaina 14. kesäkuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Mauno Koivisto -keskuksen auditorio, BioCity, Tykistökatu 6) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Anni Maria Laineen väitöskirja ”The Role of an Oncoprotein CIP2A in Breast Cancer” (CIP2A-onkoproteiinin rooli rintasyövässä). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori, FT Robert Winqvist Oulun yliopistosta ja kustoksena professori, LT Jukka Westermarck.

FM Anni Laine on syntynyt vuonna 1982 Turussa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2001 Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiosta. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi 2008 Turun yliopistosta, jossa hän parhaillaan toimii tohtorikoulutettavana. Väitös kuuluu patologian alaan.

Luotu 10.06.2013 | Muokattu 01.12.2020