Diplomi-insinööri kehitti analyysityökaluja ja -menetelmiä koko perimän data-aineiston analysointiin (Väitös: DI Asta Laiho 9.1.2016, tietojenkäsittelytiede)

30.12.2015

Diplomi-insinööri Asta Laiho kehitti väitöstutkimuksessaan analyysimenetelmiä ja –työkaluja bioalojen tutkijoiden käyttöön. Uusien keinojen avulla bioteknologian tutkijat voivat työstää aiempaa paremmin genomin eli koko perimän kattavaa data-aineistoa.

​Turun yliopiston tiedote 30.12.2015

Viime vuosina nopeasti kehittyneet bioteknologian tekniikat ovat mahdollistaneet laajojen, koko genomin tason, mittausaineistojen tuottamisen. Näiden aineistojen käsittelyyn ja tulkintaan tarvitaan kuitenkin luotettavia ja tehokkaita automatisoituja menetelmiä ja työkaluohjelmia.

– Paremmat työkaluohjelmat ja tehokkaammat analyysimenetelmät mahdollistavat genominlaajuisten data-aineistojen paremman hyödyntämisen, Asta Laiho toteaa.

Hän kehitti Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa kaivattuja ohjelmia ja menetelmiä.

Bioalojen tutkijoilla ei useinkaan ole vahvaa tilastotieteen tai tietotekniikan osaamista. Yhä useammat bioalojen tutkijat tarvitsevatkin helposti käytettäviä ja tehokkaita työkaluja biotekniikan mittausaineistojen analysointiin.

– Jotta mahdollisimman monet tutkijat pystyisivät hyödyntämään näitä työkaluja, on tärkeää varustaa ne graafisella käyttöliittymällä ja luotettavilla valmiiksi suunnitelluilla analyysiskenaarioilla sekä mahdollistaa havainnollisten tulosraporttien ja -kuvien tuottaminen, Laiho sanoo.

Hänen väitöstyössään kehittämänsä lähestymistavat helpottavat eri data-analyysivaiheita, ja koska on tärkeää valita kussakin vaiheessa kokonaisanalyysiin soveltuvia menetelmiä, väitöskirjassa käsitellään analyysityökulkuja eri tyyppisille mittausaineistoille. Työssä on myös vertailtu eri analyysimenetelmiä, minkä perusteella annetaan suosituksia menetelmän valintaan.

Väitöstyössä kehitettyjä ohjelmistotyökaluja, menetelmiä ja analyysityökulkuja on käytetty useiden tutkimusaineistojen analysointiin ja ne ovat auttaneet valottamaan muun muassa hiiren kiveskudoksen spermantuotantomekanismeja ja hiiren sikiön kantasolujen solulinjan määräytymistä.
***

Diplomi-insinööri Asta Laiho esittää väitöskirjansa Data analysis tools and methods for DNA microarray and high-throughput sequencing data julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 9.1.2016 klo 12.00 (ICT-talo, Alpha-luentosali, Joukahaisenkatu 3-5, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Arndt von Haeseler (Center for Integrative Bioinformatics Vienna, Max F. Perutz Laboratories, University of Vienna and Medical University Vienna, Itävalta)ja kustoksena dosentti Attila Gyenesei (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

DI Asta Laiho on syntynyt vuonna 1982 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2001 Naantalin lukiosta. Korkeakoulututkintonsa (DI) Laiho suoritti 2007 Turun yliopistossa. Nykyisin hän toimii bioinformaatikkona Turun yliopiston Biotekniikan keskuksessa. Väitöksen alana on tietojenkäsittelytiede.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 30.12.2015 | Muokattu 10.08.2021