Estrogeenejä aktivoivan entsyymin toimintaa säätelemällä voidaan ehkäistä rinta- ja kohdunrungon syövän esiasteita (Väitös: FM Päivi Järvensivu, 26.1.2018, fysiologia)

21.01.2018

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä Suomessa ja kohdunrungon syöpä neljänneksi yleisin. Lähes joka kahdeksas suomalaisnainen sairastuu jossain vaiheessa elämäänsä rintasyöpään. Kaikkia näiden syöpien aiheuttajia ei tunneta, mutta hormonaalisten tekijöiden tiedetään vaikuttavat niiden syntyyn ja kehitykseen. Erityisesti estrogeenien kohonnut altistus on liitetty lisääntyneeseen rintasyövän ja kohdunrungon syövän riskiin. FM Päivi Järvensivu tutki Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan hormonitoimintaan vaikuttavan HSD17B1-entsyymin merkitystä maitorauhasessa ja kohdussa. Tuloksista voi olla apua rinta- ja kohtusyövän ehkäisyssä ja hoidossa.

​Turun yliopiston tiedote 22.1.2018

Estrogeenit lisäävät rinnan ja kohdun epiteelisolujen jakautumista ja altistavat siten näiden alueiden kudokset pahanlaatuisille, syöpää edistäville muutoksille. Hormonaalisesti reagoivissa syövissä hormonaalisen hoidon tarkoituksena on estää estrogeenien vaikutukset ja siten estää syövän kasvua.

Päivi Järvensivun väitöstutkimuksen tavoitteena oli selvittää estrogeenejä aktivoivan hydroksisteroidi (17beta) dehydrogenaasi 1 -entsyymin (HSD17B1) vaikutusta maitorauhasessa ja kohdussa. Tutkimuksessa käytettiin muuntogeenistä hiirimallia, joka tuottaa ihmisen HSD17B1-entsyymiä.

HSD17B1-entsyymin liikatuotanto saattaa edistää hormonaalisen syövän kehitystä

Muuntogeenisille naarashiirille kehittyi kohdun limakalvon liikakasvua, joka on kohdunrungonsyövän esiaste, sekä maitorauhasen pahanlaatuisia kasvaimia. Lisäksi maitorauhaseen rajattu HSD17B1:n ilmentyminen aiheutti maitorauhasmuutoksia.

– Tutkimuksessa havaittiin, että paikallinen HSD17B1-entsyymin tuotanto maitorauhasessa lisää epiteelisolujen jakaantumista, sekä maitorauhaskudoksen muita muutoksia, jotka saattavat olla yhteydessä rintasyövän kehitykseen, Järvensivu selventää.

Tuloksista voi olla apua rinta- ja kohdunrungon syövän ehkäisyssä ja hoidossa

Järvensivun tutkimuksessa HSD17B1-riippuvaisia syövän esiastemuutoksia maitorauhasessa ja kohdussa pystyttiin vähentämään estämällä estrogeenien vaikutus hiirimallissa sekä estämällä HSD17B1-entsyymin toimintaa. Lisäksi väitöskirjatyössä kehitettiin parempia menetelmiä HSD17B1-estäjien testaamiseksi hiirillä.

– Tulokset viittaavat siihen, että HSD17B1-entsyymin esto voisi olla potentiaalinen lääkekohde rinta- ja kohtusyövässä. Tämä tutkimus osoittaa ensimmäistä kertaa HSD17B1-entsyymin aiheuttavan maitorauhasessa muutoksia, jotka saattavat altistaa rintasyövälle, Järvensivu kertoo.

***

FM Päivi Järvensivu esittää väitöskirjansa Hydroxysteroid (17beta) dehydrogenase 1 expression enhances estrogen action and serves as a potential drug target for reducing estrogen signaling in the uterus and mammary glands julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 26.1.2018 klo 12 (Turun yliopisto, Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Hellevi Peltoketo (Oulun yliopisto) ja kustoksena professori Matti Poutanen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

FM Päivi Järvensivu on syntynyt vuonna 1980 ja kirjoitti ylioppilaaksi Porin suomalaisen yhteislyseon lukiossa vuonna 2000. Korkeakoulututkintonsa (FM) Järvensivu suoritti Turun yliopistossa vuonna 2008. Väitöksen alana on fysiologia. Järvensivu työskentelee Turun yliopistossa tohtorikoulutettavana.

Väittelijän yhteystiedot: p. 0443022478, pmjarv@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/jarvensivu_paivi.jpg