Eturauhassyöpäpotilaiden ennustetta voidaan arvioida fibroblastikasvutekijöiden ja niiden reseptoreiden avulla (Väitös: Lan Yu, MD, 17.6.2016, solubiologia ja anatomia)

13.06.2016

Eturauhassyöpä on yleisin miesten pahanlaatuinen sairaus kehittyneissä maissa. Radikaali eturauhasen poisto on tehokas hoitomuoto paikallisen tai paikallisesti levinneen syövän hoitoon, mutta silti muutamilla potilailla syöpä uusiutuu hoidon jälkeen. Lan Yu, MD havaitsi väitöstutkimuksessaan fibroblastikasvutekijöitä ja niiden reseptoreita, jotka osallistuvat syövän kasvun säätelyyn ja joiden avulla voidaan arvioida eturauhassyöpäpotilaiden ennustetta.

​Turun yliopiston tiedote 13.6.2016

Eturauhassyöpä on heterogeeninen kasvain, jonka syntyä ja etenemistä säätelevät monet tekijät, kuten androgeenireseptori, estrogeenireseptorit α ja β (ERα ja ERβ) ja fibroblastikasvutekijät (FGF) sekä niiden reseptorit (FGFR).

Kliinisiä syöpänäytteitä tutkimalla ja kokeellisia malleja käyttämällä Lan Yu, MD selvitti väitöskirjatutkimuksessaan, miten ERβ, jonka on esitetty estävän syövän kehittymistä ja FGF8, joiden tiedetään indusoivan eturauhassyöpää siirtogeenisissä hiirissä ja huonosti tunnetut FGF/FGFR-reitin signalointimolekyylit FGF13 ja FGFRL1, osallistuvat eturauhassyövän kasvun säätelyyn.

– Tulokset osoittavat, että reseptori ERβ:n merkitys on kasvainten muodostumisessa vähäinen. Sen sijaan eturauhassyövässä FGF13:n sekä FGFRL1:n havaittiin lisääntyneen. Erityisesti korkea soluliman FGF13-taso liittyi eturauhassyövän uusiutumisriskiin. Se toimi radikaalin eturauhasen poistoleikkauksen jälkeen itsenäisenä syövän uusiutumista ennustavana markkerina, Yu kertoo.

FGFRL1:n inaktivoituminen eturauhassyöpäsoluissa näytti estävän kasvainten kasvua. Eturauhassyöpäsoluilla tehdyt in vitro -kokeet osoittivat, että FGFRL1 pystyy säätelemään FGF2- ja FGF8-välitteisiä signalointireittejä ja RNA-sekvensointikokeitten perusteella tunnistettujen kohdegeenien ilmentymistä.

– Tutkimus tuotti uutta tietoa FGF/FGFR-signalointireitin merkityksestä eturauhassyövän kasvussa ja etenemisessä. On mahdollista, että FGF13:n ja FGFRL1:n määrittämistä voidaan tulevaisuudessa käyttää hyväksi arvioitaessa eturauhassyöpäpotilaiden ennustetta ja vastetta radikaaliin eturauhasen poistoon, Yu toteaa.

**

Lan Yu, MD esittää väitöskirjansa Role of fibroblast growth factors and their receptors in prostate cancer (Fibroblastikasvutekijöiden ja niiden reseptorien merkitys eturauhassyövän kasvunsäätelyssä) julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 17.6.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina, Osmo Järvi -luentosali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Jan-Erik Damber (Göteborgin yliopisto, Ruotsi) ja kustoksena professori Pirkko Härkönen, Turun yliopisto. Tilaisuus on englanninkielinen.

Lan Yu on syntynyt vuonna 1984 Kiinassa. Korkeakoulututkintonsa lääketieteessä (MD) Yu suoritti 2011 Huazhong University of Science and Technology -korkeakoulussa. Väitöksen alana on solubiologia ja anatomia.

Väittelijän yhteystiedot: p. 045 143 8606, yulan(at)utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/lan_yu.JPG