Geneettiset erot voivat vaikuttaa rintasyöpätyyppien esiintyvyyteen (Väitös: Medical Doctor Jamela Boder, 17.1.2014, patologia)

13.01.2014

Naisen geneettinen perimä saattaa vaikuttaa siihen, minkä tyyppiseen rintasyöpään hän saattaa sairastua. Suomalaisten ja libyalaisten naisten rintasyöpien eroja tutkinut libyalainen lääkäri Jamela Boder havaitsi, että siinä missä suomalaisnaiset yleisimmät rintasyövät ovat vaihdevuosien jälkeen ilmaantuvia ja hitaasti eteneviä, libyalaisnaiset rintasyövän saadessaan sairastuvat todennäköisimmin jo ennen vaihdevuosia ja agressiivisesti etenevään rintasyöpätyyppiin.

​Turun yliopiston tiedote 13.1.2014

Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa Jamela Boder havaitsi, että syöpäkasvainten uuteen kasvuun viittaavat proliferaatioindeksit Libyassa, Nigeriassa ja Suomessa eroavat toisistaan.

– Libyan indeksit ovat matalampia kuin Nigerian indeksit, mutta korkeampia kuin Suomen indeksit. Luonnollisen solukuoleman prosessia kuvaava AI oli libyalaisnaisilla hieman matalampi kuin Nigeriassa mutta selvästi korkeampi kuin Suomessa, Boder kuvaa.

Hän toteaakin, että erot maiden välillä voivat liittyä populaatioiden geneettisiin eroihin.

– Tulokset myös osoittavat, että morfometrisia tekijöitä voidaan käyttää libyalaisten rintasyöpäpotilaiden ennustetekijöinä, Boder sanoo.

Eroja myös libyalais- ja nigerialaisnaisten välillä

Naisten rintasyöpä luokitellaan mikroskooppisen rakenteen mukaan eri tyyppeihin, joista tavallisimmat ovat duktaalinen ja lobulaarinen rintasyöpä. Jo aiemmin on todettu, että kasvainten rakenne, esiintyminen ja käyttäytyminen eivät kuitenkaan ole täsmälleen samanlaisia kaikissa tutkituissa potilasjoukoissa.

Boder viittaa muun muassa tutkimukseen, jossa verrattiin yhdysvaltalaisia mustan, geneettisesti afrikkalaisperäisen väestönosan sekä geneettiseltä alkuperältään eurooppalaisen, valkoisen väestönosan rintasyövän piirteitä.

– Tarkoitukseni oli tarkoin mittauksin tutkia, onko samantyyppisiä eroja yhtäältä Pohjois-Afrikan Libyassa asuneiden naisten ja eurooppalaisten naisten välillä ja toisaalta Libyassa asuneiden naisten rintasyövän ja keskiafrikkalaisten, Nigeriassa eläneiden naisten rintasyövän välillä, Boder sanoo.

Suomalaisilla hidas, libyalaisilla aggressiivinen

Vertailussa käytettiin hyväksi Turun yliopistossa toimivan dosentti Pauliina Kronqvistin aikaisemmin julkaisemia tuloksia suomalaisten naisten rintasyövästä sekä Miami Health Systemsin apulaisprofessori Francis Ikpattin aiemmin julkaisemia tuloksia nigerialaisten naisten rintasyövästä.

– Eurooppalaisten naisten rintasyöpä populaatiotasolla on etupäässä vaihdevuosien jälkeen syntynyttä ja käyttäytymiseltään hitaasti etenevää. Libyalaisten naisten rintasyöpä sen sijaan on etupäässä vaihdevuosia ennen syntynyttä ja käyttäytymiseltään hyvin aggressiivista, Boder sanoo.

Työssä tutkittiin takautuvasti 131 libyalaisen potilaan kudosopillisia rintasyöpänäytteitä. Näytteistä arvioitiin mitoosisiaktiviteetti-indeksit (MAI ja SMI), apoptoottinen indeksi sekä niiden mikroskooppikenttien osuus, joissa todettiin tubulaarista differentaatiota (FTD). Myös kasvainsolujen keskimääräinen ala (MAI) arvioitiin tietokoneistettua morfometriaa käyttäen. Väestötieteellisiä ja kliinispatologisia piirteitä analysoitiin 234 libyalaisesta rintasyöpäpotilaasta.

***

Perjantaina 17. tammikuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (päärakennus, luentosali II, Yliopistonmäki) julkisesti tarkastettavaksi libyalaisen lääkärin, Bachelor of Medicine and SurgeryJamla Boderin väitöskirja ” Nuclear morphometry, apoptotic and mitotic indices, and tubular differentiation in Libyan breast cancer” (Tumamorfometria, apoptoottiset ja mitoottiset indeksit, sekä tubulaarinen differentaatio libyalaisten naisten rintasyövässä). Virallisena vastaväittäjänä toimii dosentti Päivi Heikkilä (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Olli Carpén. Tutkimus on suoritettu emeritusprofessori Yrjö Collanin tutkimusryhmässä, josta on valmistunut vuosien varrella 6 libyalaisen lääkärin tekemää väitöskirjaa.

MD Jamela Boder on syntynyt 1968 Libyassa ja kirjoittanut siellä ylioppilaaksi vuonna 1985. Medical Doctor -tutkinnon hän suoritti 1993 Tripolin yliopistossa. Parhaillaan Boder toimii erikoistuvana lääkärinä Libyassa, tieteellistä työtä hän on tehnyt vierailijana Turun yliopistossa. Väitös kuuluu patologian alaan.

Luotu 13.01.2014 | Muokattu 14.07.2021