Hampaiden korjaamiseen on tarjolla aiempaa vahvempi paikkausmateriaali (Väitös: HLL Jasmina Bijelic-Donova, 9.12.2016, biomateriaalitiede)

02.12.2016

Turun kliinisessä biomateriaalikeskuksessa kehitetty uusi hammaspaikka-aine vahvistaa hammasta. Hammaslääketieteen lisensiaatti Jasmina Bijelic-Donova osoitti väitöskirjassaan, että uusi biomateriaali vastaa ominaisuuksiltaan hammasluuta ja sopii juurihoidettujen hampaiden vahvistamiseen.

​Turun yliopiston tiedote 2.12.2016

Turun kliinisessä biomateriaalikeskuksessa on kehitetty yhdistelmämuovi, joka eroaa tavanomaisista yhdistelmämuoveista niin, että paikka-ainetta vahvistavien hiukkaslujitteiden lisäksi muovia vahvistavat myös hampaan mittoihin soveltuvat lujitekuidut.

– Käytin tutkimuksessani lyhytkuitulujitteista muovia juurihoidetuissa hampaissa selvittääkseni sen vaikutusta yhdistelmämuovikruunun ja juurihoidetun hampaan kestävyyteen. Uuden paikka-aineen todettiin vahvistavan hammasta erityisesti hampaan kaulaosasta. Lujitekuidut estivät tehokkaasti murtuman etenemisen paikka-aineessa, Bijelic-Donova kertoo.

Hammas on sitä heikompi, mitä enemmän hammaskudosta on menetetty. Menetetyn hampaan kudosten korvaamiseen on perinteisesti käytetty amalgaamia ja nykyään yhdistelmämuoveja. Yhdistelmämuovit ovat kuitenkin heikkoja ja paikattu hammas voi vaurioitua paikkauksesta huolimatta erityisesti silloin kun hampaasta on menetetty suuri osa karieksien ja juurihoidon takia.

Tutkimuksen mukaan nyt kehitetyllä paikka-aineella voidaan vahvistaa hammasta ja se soveltuu erityisen hyvin takahampaiden ja juurihoidettujen hampaiden paikkaukseen.

– Jotta hampaan pinnasta saadaan kiillottuva, on hammasta vahvistava paikka-aine päällystettävä tavanomaisella yhdistelmämuovilla, jonka pitää kiinnittyä tiukasti vahvistavaan paikkamuoviin. Selvitin tutkimuksessani myös muovikerrosten kiinnittymistä toisiinsa ja niin sanotun kovettumisreaktion happi-inhibition vaikutusta kiinnittymiseen. Paikka-ainekerrokset kiinnittyvät toisiinsa muovien kovettumisreaktiolla ja osittain lasikuitujen ansiosta, Bijelic-Donova sanoo.

Paikka-aine on Euroopassa jo kaupallisesti saatavilla.

***

HLL Jasmina Bijelic-Donova esittää väitöskirjansa Discontinuous fiber-reinforced composite for dental reconstructions - Studies of the fracture resistance and the mechanical properties of the material used for extensive direct restorations julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 9.12.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Cees M. Kreulen (Radboudin yliopisto, Alankomaat) ja kustoksena professori Pekka Vallittu (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

HLL Jasmina Bijelic-Donova on syntynyt vuonna 1981 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Makedoniassa vuonna 1999. Korkeakoulututkintonsa (HLL) Bijelic-Donova suoritti Skopjen Ss. Cyril and Methodius yliopistossa vuonna 2012 ja pätevöityi Turun yliopistossa (HLL) vuonna 2014. Väittelijä työskentelee hammaslääkärinä, klinikkaopettajana ja yliopisto-opettajana Turun yliopistossa. Väitöksen alana on biomateriaalitiede.

Väittelijän yhteystiedot: jabije(at)utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/bijelic-donova_jasmina.jpg

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: https://www.doria.fi/handle/10024/127240

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet