Happiradikaalit parantavat kroonista tulehdusta (Väitös KTM Tiina Kelkka, 26.4.)

18.04.2013

Eläinmalleilla on pystytty osoittamaan, että happiradikaalit suojaavat isäntäänsä tämän omien solujen hyökkäyksiltä.

​Turun yliopiston tiedote 18.4.2013

FM Tiina Kelkka tutki väitöstyössään happiradikaalien merkitystä kroonisen tulehduksen säätelijöinä. Happiradikaalit ovat happijohdannaisia, jotka herkästi hapettavat eli molekyylitasolla muokkaavat erilaisia biokemiallisia rakenteita.

Tutkimuksen mukaan happiradikaalit hillitsevät niveltulehdusta nivelreuman hiirimalleissa, jotka ovat niin sanotun adaptiivisen immuniteetin välittämiä. Syöjäsolujen, erityisesti monosyyttien, tuottamat happiradikaalit säätelevät isäntäänsä vastaan reagoivien autoreaktiivisten T-solujen aktivoitumista ja siten suojaavat isäntää tämän omien solujen hyökkäyksiltä.

Tutkimuksessa selvisi myös, että niin sanotun luonnollisen immuniteetin välittämissä akuuteissa tulehdusmalleissa happiradikaaleilla on päinvastainen vaikutus tulehdusaktiivisuuteen.

‒ Hiirimallit mallintavat hyvin ihmisen nivelreumaa, tutkija sanoo.

Tuloksilla merkitystä nivelreuman hoidossa

Nivelreuma on pitkittyneen tulehdusreaktion aikaansaama autoimmuunisairaus, jonka keskeisiin tunnusmerkkeihin kuuluvat kivulias niveltulehdus ja taudille tyypillisten autovasta-aineiden kehittyminen. Erilaiset immuunipuolustuksen solut sekä aiheuttavat nivelreuman puhkeamisen että myös säätelevät sen taudinkulkua.

‒ Happiradikaalien on aiemmin uskottu pahentavan tulehdustiloja. Viimeisen vuosikymmenen aikana tutkimus on osoittanut, että syöjäsolujen tuottamat happiradikaalit itse asiassa vaimentavat tulehdusreaktiota, Kelkka kertoo.

Tulokset on saatu pääosin niveltulehduksen eläinmalleissa, mutta genetiikkaan pohjautuva tieteellinen näyttö tukee käsitystä siitä, että happiradikaaleilla on roolinsa myös ihmisen nivelreumassa.

‒ Alustavat tulokset puoltavat sitä, että autoimmuunia tulehdusta voitaisiin tulevaisuudessa hoitaa käyttämällä lääkeaineita, jotka lisäävät elimistön happiradikaalituotantoa.

***

Perjantaina 26. huhtikuuta 2013 kello 13 esitetään Turun yliopistossa julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Tiina Ilona Kelkan väitöskirja ”Reactive Oxygen Species in Inflammation” (Happiradikaalit tulehdusreaktion säätelijöinä). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Lars Rönnblom Uppsalan yliopistosta ja kustoksena professori Sirpa Jalkanen.

FM Tiina Kelkka on syntynyt 1979 Oripäässä ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1998 Aurajoen lukiosta. Hän on valmistunut bioanalyytikoksi 2001 Turun ammattikorkeakoulusta ja filosofian maisteriksi 2006 Åbo Akademista. Kelkka työskentelee tutkijana hematologisessa tutkimusyksikössä Helsingissä. Väitös kuuluu lääketieteellisen mikrobiologian ja immunologian alaan.

Luotu 18.04.2013 | Muokattu 12.11.2020