Hoitotyön valintakoekäytännöt tutkittiin: kirjatentti ajaa saman asian kuin soveltuvuuskoe (Väitös: MSc Kirsi Talman, 6.6.2014, hoitotiede)

28.05.2014

Hoitotyön koulutuksessa voidaan suunnata kohti kustannustehokkaampaa opiskelijavalintaa. Asia selviää Turun yliopistossa 6.6.2014 tarkastettavasta Kirsi Talmanin väitöskirjatutkimuksesta. Tutkimus osoittaa, että hoitotyön koulutuksen valintakokeissa kirjatentillä päästään samaan lopputulokseen kuin soveltuvuuskokeella.

​Turun yliopiston tiedote 28.5.2014

Seurantatutkimuksessa vertailtiin hoitotyön koulutuksessa käytettyjä valintakoemenetelmiä: soveltuvuuskoetta ja kirjatenttiä. Tutkimuksen kohteena oli joukko ammattikorkeakouluun vuosina 2002 ja 2004 eri valintakoemenetelmin valittuja sairaanhoitotyön, terveydenhoitotyön ja kätilötyön opiskelijoita. Tutkimuksessa tarkasteltiin hoitotyön koulutuksessa käytettyjä valintakoemenetelmiä kirjallisuuskatsauksen, kyselytutkimuksen ja arkistotutkimuksen avulla.

– Tulokset osoittavat, että soveltuvuuskokeella ja kirjatentillä valikoitui pienistä eroista huolimatta osaamiseltaan ja opiskelumotivaatioltaan hyvin samanlaisia opiskelijoita, Turun yliopistossa hoitotieteen alalta väittelevä Kirsi Talman sanoo.

Kirjatentillä valittujen opiskelijoiden arvosanoin mitattu osaaminen osoittautui opintojen alussa paremmaksi kuin soveltuvuuskokeilla valittujen, mutta erot tasoittuivat valmistumisvaiheeseen mennessä. Soveltuvuuskokeella valitut opiskelijat kokivat ryhmän kannustavuuden valmistumisvaiheessa vahvemmaksi.

Suomessa soveltuvuuskokeilla pitkä perinne

Suomessa hoitotyön opiskelijavalinnat on toteutettu lähes yksinomaan psykologisten soveltuvuuskokeiden perusteella 1940-luvulta 2000-luvulle asti. Korkeakoulujen tavoitteena on kuitenkin ollut viimeisen vuosikymmenen aikana keventää opiskelijavalintoja ja lisätä kustannustehokkuutta.

– Väitöstutkimuksessani vertaillut soveltuvuuskoe ja kirjatentti eroavat merkittävästi kustannuksiltaan. Tutkimustulosten perusteella voidaan osoittaa, että kustannuksiltaan soveltuvuuskoetta edullisemmalla kirjatentillä päästään opiskelijoiden osaamisen ja motivaation suhteen samanlaiseen lopputulokseen kuin soveltuvuuskokeella, Kirsi Talman sanoo.

Talman huomauttaa, että tulokset antavat myös aihetta tutkia hoitotyön opiskelijavalinnoissa käytettyjä muita valintakoemenetelmiä ja kehittää uusia, kustannustehokkaita menetelmiä.

***
Perjantaina 6. kesäkuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (PharmaCity, Pha1-auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4) julkisesti tarkastettavaksi Master of Science Kirsi Talmanin väitöskirja ”Hoitotyön koulutuksen opiskelijavalinnat. Seurantatutkimus kahden valintakoemenetelmän yhteydestä opiskelijoiden osaamiseen ja opiskelumotivaatioon”. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Helvi Kyngäs Oulun yliopistosta ja kustoksena dosentti Elina Eriksson.

MSc Kirsi Talman on syntynyt 1977 Nurmijärvellä ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1996 Arkadian yhteislyseosta Nurmijärveltä. Hän valmistui sairaanhoitajaksi vuonna 2000 Helsingin ammattikorkeakoulusta. Master of Science -tutkinnon Talman suoritti 2005 King’s Collegessa Lontoossa. Parhaillaan hän työskentelee Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Väitös kuuluu hoitotieteen alaan.

Luotu 28.05.2014 | Muokattu 21.07.2021